Ben & Jerry’s og Ashoka innleder samarbeid med Norgeturné

Report this content

Ben & Jerry’s er iskremprodusenten med det store sosiale engasjementet. Ashoka er verdens største organisasjon for sosialt entrepenørskap. Nå innleder Ben & Jerry´s og Ashoka et samarbeid i Norge. På Norwegian Wood i Oslo denne helgen, starter de en felles Norgeturné med konseptet Fairtrade Market.

Ben & Jerry’s + Ashoka = sant
Siden Ben Cohen og Jerry Greenfield åpnet sin første iskrembar i Vermont i 1978, er målet å lage best mulig iskrem på snillest mulig måte. Virksomheten er bygget på og brenner for et forretningskonsept tuftet på bærekraft og samfunnsansvar. På denne bakgrunn samarbeider Ben & Jerry’s med Ashoka, verdens største organisasjon for sosiale entreprenører. De to organisasjonene har en rekke internasjonale samarbeid allerede. Nå blir et unikt norsk partnerskap, starter med summer tour Fairtrade Market.

”Ashoka har akkurat etablert seg i Norge og kommer til å søke etter, og støtte, flere sosiale entrepenører de nærmeste årene. I Ben & Jerry’s får vi en verdifull partner som selv har vist i handling hvordan entrepenørskap kan kombineres med samfunnsengasjement.”, sier Maja Frankel, Skandinaviasjef på Ashoka.

”Ben & Jerry’s begynte med en overbevisning om at det er like viktig å gi noe tilbake til samfunnet som å gjøre yummy iskrem. Derfor er det naturlig for oss å støtte Ashoka’s viktige arbeid med å finne mennesker med nye løsninger på samfundsproblemer”, sier Alexander Throne-Holst, Administrerende direktør, Ben & Jerry’s Norge.

Fairtrade Market vil besøke 7 festivaler

Fairtrade Market er et turnékonsept i Ben & Jerry’s regi, hvor det selges iskrem samtidig som det sosiale engasjementet kommuniseres. Alt overskudd går til Ashoka. Turnéen besøker syv mat- og musikkfestivaler, fra Stavern til Tromsø. Turnén starter i Oslo och Norwegian Wood denne helgen.

Ashoka støtter 3000 innovative samfunnsbidrag
Ashoka ble grunnlagt i 1980. Grunnleggeren Bill Drayton så behovet å støtte folk som ønsket å bidra til å løse verdens største utfordringer. Han kalte disse menneskene sosiale entreprenører. På verdensbasis støtter Ashoka i dag 3000 såkalte fellows – virksomheter basert på sosiale, og økonomisk bærekraftige, ideer. Potensielle fellows gjennomgår en svært grundig utvelgelsesprosess, hvor de over flere måneder testes på samfunnsnytte, kreativitet og etiske vurderinger. De sosiale entreprenørene som slipper gjennom nåløyet får støtte i form av månedlige stipender, gratis konsulenthjelp fra ledende byråer og tilgang til nettverk i over 70 land.

Fire Ashoka Fellows er Norske. Johann Olav Koss, Right to Play (www.righttoplay.no), Hanne Finstad, Forskerfabrikken (www.forskerfabrikken.no), Marit Sanner, ForandringsFabrikken (www.forandringsfabrikken.no) og Heidi Wang, Noen AS (www.noen-as.no).

For mer informasjon, kontakt:
Nathalie Ahlsted-Mantel, pressekontakt Ashoka, +46 735 10 97 12, nmantel@ashoka.org

Alexander Throne-Holst, +47 91397677, alexander.throne-holst@unilever.com

Om Ashoka
Ashoka er verdens største organisasjon for sosiale entreprenører. Vi finner og støtter personer med nye og smarte løsninger på viktige samfunnsproblemer. På 30 år har vi valgt ut over 3000 såkalte Ashoka Fellows og hjulpet dem med finansiering, profesjonell støtte og tilgang til et nettverk av andre samfunnsentreprenører i over 70 land. Ashoka jobber for en verden der alle mennesker vil og kan ta ansvar for å løse samfunnsproblemer. Vi er politisk og religiøst uavhengige og tar ikke imot statlig økonomisk støtte. I 2012 ble det åpnet et Skandinavia-kontor med Maja Frankel som leder. www.scandinavia.ashoka.org

Om Ben & Jerry’s
Historien om Ben & Jerry 's starter i en gymtime i 1966. Ben Cohen og Jerry Greenfield hadde noe til felles: De hatet gym, men elsket mat! Mange år senere, i 1978, bestemte de seg for å satse på sin felles interesse. Utrustet med et 5 dollars brevkurs i iskremlaging åpnet de sin aller første isbar i en nedlagt bensinstasjon i Burlington i Vermont. Det gikk ikke lang tid før den deilige iskremen gjorde dem populære i lokalmiljøet. Ben hadde nedsatt smakssans og stolte på det han kalte munn- og tyggefølelsen, så store biter sjokolade, frukt og nøtter ble deres signatur. Av og til småkranglet de litt om størrelsen på bitene i isen, men på ett punkt var de alltid enige – de ville ha det gøy. Som Jerry sa: "Hvorfor gjøre noe hvis det ikke er gøy?"

Tags:

Sitater