Takker unge helter

Pressemelding 28. august 2006 Takker unge helter - Endelig får vi takket de tre unge heltene som reddet oss i land, sier ekteparet Wenche og Georg Askvik. De måtte kaste seg i sjøen da båten deres sank i et flammehav utenfor Lindesnes. Fire uker er gått siden ekteparets båtferie endte brått og dramatisk ved øyen Våre utenfor Lindesnes. Wenche og Georg Askvik er svært imponert over de unge guttenes innsats. For å vise sin takknemlighet valgte ekteparet å invitere dem til en spesiell dag med varme ord og overraskelser på Askvik i Os kommune. Svært imponert Georg Askvik har et spesielt forhold til båtlivet, som medeier og teknisk sjef i et av landets mest tradisjonsrike båtbyggerier, Henrik J. Askviks Sønner AS (Askeladden). Nå fikk han og konen endelig møte igjen de tre unge heltene fra Ålgård i Rogaland, Gunnar Steinsland (15), Kent Aadnøy (15) og Henrik Støylehommen (16). - Guttene utviste både snarrådighet og voksen handlekraft på sjøen. Wenche og jeg er svært imponert og dem evig takknemlig. Vi opplevde situasjonen som dramatisk, og var mildt sagt lettet da de kom til, hjalp oss om bord i båten deres og tok oss inn til land, sier Georg Askvik. Belønning Fritidsbåten på 50 fot ble borte i flammer, sammen med personlige eiendeler. Med den alvorlige hendelsen friskt i minne var det naturlig for ekteparet å overrekke de tre ungdommene vester og annet sikkerhetsutstyr for fremtidig trygg ferdsel på sjøen. Det spørs likevel om ikke guttene ble mest glad da Georg Askvik trakk presenning av en flunkende ny 14 fot stor Askeladden med 10 Hk Mariner. -Gunnar, Kent og Henrik gjorde alt rett i en situasjon vi opplevde som alvorlig og sjokkerende. De håndterte sin aksjon på en forbilledlig måte, og har så definitivt gjort seg fortjent til belønning, mener Wenche og Georg Askvik. -Vi håper våre unge redningshelter fortsetter med godt sjøvett, og vil nok holde kontakten, understreker de. Fakta Ulykken skjedde mandag 31 juli om ettermiddagen. Båten gikk til bunns i et flammehav, og ble etter noen dager hevet. Båten er undersøkt av politi og myndighetspersoner. Brannen ble oppdaget i motorrommet. Årsaken til brannen er trolig diesellekkasje fra en defekt slange. For mer informasjon – kontakt Georg Askvik, mobil 900 68 002 Vedlegg: Foto. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=15179&lang=NO Ekteparet Wenche og Georg Askvik roser guttene for godt sjøvett. Fra venstre: Henrik Støylehommen, Kent Aadnøy, Gunnar Steinsland, Wenche Askvik, Georg Askvik.