Aspiro TV utvider samarbeid med Telenor for nye TV-klienter

Aspiro TV, Europas ledende leverandør av TV- og videostreamingtjenester utvider leveransene til Telenor i forbindelse med deres økte satsing på TV- og videotjenester i Norden.

Samabeidet innebærer at Aspiro TV vil levere TV- og videotjenester til en bred portefølje terminaler, herunder smarttelefoner og nettbrett. Samarbeidet er i første omgang fokusert på Norge, men intensjonen er at tilsvarende tjenester også skal lanseres i andre Telenor-markeder både i og utenfor Norden.

Aspiro leverer i et første steg nye klienter til iPhone og Android. Deretter følger en Tippeliga-applikasjon til de samme mobilplattformene samt Android- og iOS-nettbrett, som en videreutvikling av Max Fotball og TVNorges fotballtjeneste som nylig ble lansert i samarbeide med Telenors nye selskap for internettbaserte tjenester, Comoyo.

De nye TV-klientene for iPhone og Android vil snart være tilgjengelig i iTunes App Store og Android Market og har støtte for streaming over mobilnettet og trådløse nettverk. Det nye tilbudet gir Telenors kunder tilgang til å se TV på iPhone og Android-telefoner med Aspiro TVs unike funksjonalitet for å skifte kanal raskt og enkelt samt med automatisk valg av digital båndbredde.

- Det er viktig for Comoyo at vi kan tilby kunden tilgang til våre tjenester uavhengig av størrelsen på skjermen kunden har tilgjengelig. Telenor har i samarbeid med Aspiro lansert TV på mobilen til noen få terminaler tidligere. Nå ønsker vi nå å ut til alle kunder med Android og iPhone håndsett og ser frem til å gjøre dette i samarbeid med Aspiro, sier Sven Størmer Thaulow, daglig leder av Telenor-selskapet Comoyo.

– Det er ingen tvil om at appetitten for å se TV på farten øker betraktelig når folk får tilgang til nye mobiltelefoner og nettbrett med større skjermer og brukervennlige applikasjoner. Det at Telenor nå også velger å utvide TV-tilbudet er vi glade for, og det er helt i linje med vår strategi. Aspiro skal bli en komplett leverandør av TV- og videostreamingtjenester. Vi regner med å se en sterk vekst i brukertallene våre i Norge nå, slik vi også har sett det i andre land ved tilsvarende lanseringer, sier Erling Paulsen, administrerende direktør i Aspiro TV.

Aspiro TV leverer TV- og videostreamingtjenester til operatører som vil bruke sitt eget varemerke på tjenesten og leverer blant annet til Deutsche Telekom, Telefónica O2, Hi3G og Telenor. Selskapet har hovedvekt på det europeiske markedet.

For spørsmål, vennligst kontakt: Kristin Breivik Eldnes, IR- og informasjonssjef i Aspiro, 908 07 389, kristin.eldnes@aspiro.com eller Erling Paulsen, Adm.dir. i Aspiro TV, 945 01 122
erling.paulsen@aspiro.com.

Aspiro har en unik posisjon som verdens eneste leveran­dør av komplette streamingtjenester for TV og musikk til partnere som vil bruke sitt eget varemerke på tjenesten. Aspiro leverer også musikkstreamingtjenesten WiMP direkte til konsumenter på utvalgte markeder. Aspiro har mer enn ti års erfaring innenfor mobilteknologi og detaljhandel i Nordeuropa og leverer høykvalitetstje­nester til selskaper over hele verden. Kunder inkluderer T-Mobile, Telefónica O2, Telenor, 3, TeliaSonera, Tele2, BBC, Aftonbladet, mBlox, TVNorge, Entel og VG. Aspiro er børs­notert på Nasdaq OMX i Stockholm. I 2010 omsatte Aspiros gjenværende virksomhet for 262 MSEK og selskapet har cirka 114 ansatte.