Rubberduck støtter nå HTTP-streaming som del av komplett mobil-TV-tilbud

Aspiros datterselskap Rubberduck Media Lab, Europas ledende leverandør av streaming mobil-TV og videotjenester annonserte i dag en utvidet satsning på HTTP streaming. Selskapet har fullført første fase av et pågående prosjekt for å levere en ny infrastruktur for HTTP-streaming, for å kunne tilby en mer robust og fleksibel tjeneste for direktesendt mobil-TV og video-on-demand.

Webstandarden Hypertext Transfer Protocol (HTTP), som brukes av nettlesere, er nå i ferd med å bli standard for videoavspilling i mobilen. Apple bruker for eksempel denne standarden for de populære iPhone og iPad. Også aktører som Microsoft og Adobe har tatt i bruk standarden og Rubberduck sikrer nå at selskapets kunder kan se høykvalitetsvideo på den nyeste generasjonen telefonmodeller. Ny funksjonalitet, slik som ”gå tilbake i tid”, blir også tilgjenglig, slik at brukere kan spole tilbake i videosendingen på mobiltelefonen. “Rubberduck er en ledende internasjonal leverandør av mobil-TV og det er viktig for oss å se framover og posisjonerer oss til å jobbe med den beste teknologien etter hvert som den blir en vedtatt standard på markedet. Vi har lenge vært ledende innenfor mobil-TV med vår Real Time Streaming Protocol, og nå utvider vi våre prisvinnende tjenester til også å inkludere HTTP-baserte løsninger,” sier Erling Paulsen, administrerende direktør i Rubberduck Media Lab. Infrastrukturen for HTTP-streaming er allerede fullstendig integrert med selskapets tekniske plattform, slik at eksisterende kunder nå kan serves med samme høye kvalitetsnivå for mobil-TV-tjenester. Rubberduck har tidligere støttet iPhone-streaming ved hjelp av en innebygd videospiller i sin TV-applikasjon, men det vil bli nå bli unødvendig å laste ned denne. Mobil-TV-sendingene kan da nås direkte via iPhones nettleser. ”Da vi lanserte vår iPhone App, laget spesielt for telekomoperatører i fjor, genererte det en enorm økning i trafikken. Vi er nå forberedt på økningen som vil komme når vi begynner å rulle ut HTTP-streamingtjenester”, sier Erling Paulsen.