3 velger Rubberduck Media Lab

Rubberduck Media Lab har tegnet avtale med den skandinaviske mobiloperatøren 3 for leveranse av både den tekniske løsningen og drift og hosting av deres satsning på mobil-TV i Sverige og Danmark. Tjenesten, som heter 3Show, testes akkurat nå og fra och med 1. februar inngår den i 3s mobile bredbåndstjenester som en del av konseptet X-Series.

– At 3 velger oss viser at Rubberduck har markedets beste løsning for mobil-TV. Tjenesten vi leverer gir brukeren en bedre seeropplevelse basert på høyere bildekvalitet og enkelhet i navigasjonen mellom TV-kanaler, sier Espen Erikstad, teknologidirektør hos Rubberduck Media Lab.

Rubberduck Media Lab leverer en streamingløsning for mobil-TV som gjør det mulig for 3s kunder å se på mobil-TV ved å laste ned en programvareenhet. Løsningen bygger på en videostandard med høy kvalitet selv ved lav båndbredde. Tjenesten er unik i sitt slag da det ennå ikke finnes en fullstendig TV-tjeneste med så høy bildekvalitet til mobiltelefoner. Det er en total TV-løsning som på en enkel måte gir tilgang til et antall kanaler og en programguide. I tillegg kan man velge å se allerede sendte program via en on-demand tjeneste. Rubberduck har også ansvar for drift og hosting av tjenesten.

– Vi kommer til å satse stort på mobil-TV och vi vil lede utviklingen på dette området. Gjennom tjenesten 3Show kommer våre kunder å kunne velge mellom 20 ulike kanaler som de kan se på live. Dessuten kan de når som helst velge å se tidligere sendte programmer, sier Brian Laffan, produktansvarlig hos 3.

– Dette er en milepæl for Rubberduck. Vi leverer her en totalløsning for mobil-TV til en av verdensmarkedets mest krevende kunder sammen med underleverandørene Beeweeb fra Italia og amerikanske Vidiator. Dette befester vår posisjon som ledende innenfor mobil multimedia, sier Ola Svartberg, leder for Rubberduck Media Lab.