Aspiro kjøper ledende norsk mobil-TV selskap

(Oslo, 29.september 2006) Aspiro har i dag kjøpt Rubberduck Media Lab Ltd. (Rubberduck), et selskap med ledende løsning for mobil-TV, -video og -radio. På kundelisten finnes Telenor, NRK, MTV Nordic, BBC og FOX Movies. Kjøpet markerer startskuddet for Aspiros satsning på mobil-TV.

Aspiro har i dag kjøpt 100 prosent av aksjene i Rubberduck Media Lab Ltd. Kjøpesummen beløper seg til 22,5 MNOK i kontant betaling. I tillegg kan det bli betalt maksimalt 8 MNOK til selskapets tidligere aksjonærer og nåværende ansatte, forutsatt at en del definerte omsetnings- og resultatmål nås for 2008. Oppkjøpet forventes ikke ha noen vesentlig påvirkning på resultatet for 2006. Motivet for kjøpet Aspiro har tidligere kommunisert at selskapet skal ekspandere innen noen nye forretningsområder: mobil markedsføring, søketjenester, mobil-TV, musikk og community i større skala. Oppkjøpet av Rubberduck er starten for Aspiros satsning innen mobil-TV. Etter kjøpet av Rubberduck vil Aspiro fra dag en ha markedets ledende løsning for mobil-TV, video og radio både for nedlasting og via streaming. Rubberduck tilfører også et antall betydelige partnere og kunder innen mobil-TV, som Telenor, NRK, MTV Nordic, BBC og Fox Movies. Markedet for mobil-TV og –radio forventes å vokse kraftig de kommende årene, og bli en av de store driverne innen mobilmarkedet. TV- og radiokanaler, mediebedrifter, operatører og innholdsleverandører er av samme oppfatning, hvilket taler for god tilgang på innhold, kapasitet i nettet og muliggjøring av bred etterspørsel. Aspiro skal bygge en sterk posisjon gjennom å tilby partnere nye underholdningstjenester (mobil live-TV og radio, nyheter, sportsklipp, serier etc) og interaktive TV/video-tjenester (dating, chat, nyhetsklipp, voting etc). Dessuten har Aspiro ambisjoner om å bygge noen av markedets mest attraktive tilbud rettet direkte mot konsumenten. Kjøpet vil gi synergier innen markedsføring og salg, og innen nye satsningsområder som mobil markedsføring og musikk. - Rubberduck har en imponerende kundeliste, høy kompetanse og deres tekniske løsninger er blant de beste i verden. Gjennom at Aspiro tilfører sitt brede distribusjonsnett i Norden og Baltikum kommer virksomheten til å vokse raskere enn ellers mulig, sier Johan Lenander, konsernsjef i Aspiro. Finansielle effekter Rubberduck omsatte for cirka 2,5 MNOK i 2005 og cirka 3,0 MNOK i første halvår av 2006. Aspiros målsetning er at Rubberduck skal omsette for 27 MNOK i 2009. Oppkjøpet ventes ikke ha noen vesentlig påvirkning på resultatet for 2006. Ingen restruktureringskostnader forventes i forbindelse med kjøpet. Virksomheten skal organiseres som en separat enhet med kontor i Oslo. Beskrivelse av Rubberduck Rubberduck lager løsninger for mobil-TV og –radio samt ”on-demand” multimedia til Tv-medie-, musikk- og filmselskap samt mobiloperatører og innholdsleverandører. Selskapet har i dag kunder som BBC og BBC World, MTV Nordic, FOX Movies, NRK, TV4, Telenor, Netcom/TeliaSonera, Sprint, Musicbrigade, VG, Aller og Aftenposten. Rubberducks produkt studio:1 gjør det mulig for TV- og radiokanaler som innholdsleverandører å tilby sitt innhold live og ”on-demand”, til alle mobiltelefoner og andre mobile terminaler som har videofunksjon, uansett hvilken operatør eller nettverk som brukeren har og uten at brukeren behøver å installere spesiell programvare eller mediespillere. Rubberduck ble startet i 2004 av et antall entreprenører med bakgrunn fra blant andre Ericsson, Telenor, NetCom/TeliaSonera, Canal Digital og NRK. Alle gründerne er fortsatt i selskapet, og totalt finnes det seks ansatte i Oslo. Rubberduck var sammen med NRK først i Europa med å tilby mobil-TV og -radio via alle mobilnett. Rubberduck har fått mye anerkjennelse for sine løsninger, blant annet er selskapet rangert av Red Herring som en av de verdensledende innen mobil-TV og -radio teknologi og var sammen med NRK og Telenor nominert i kategorien ”Best TV and Video Service Provider” på "Mobile Entertainment Awards” i London. For mer informasjon om Rubberduck besøk gjerne: www.rubberduckmedialab.com