Aspiro lanserer hit-drevet butikk for fullengdemusikk til mobilen

I dag lanserer Aspiro sine første butikker for nedlasting av fullengdemusikk(singler) til mobiltelefonen. De første musikkbutikkene settes opp på Telias wapportal Surfport og på wap.Mobilehits.se/no.mobilehits.com. I løpet av våren vill mobile musikkbutikker bli satt opp med flere partnere i hele Norden.

Lanseringene hos Telia Surfport og Mobilehits er de første i rekken av et antall planlagte lanseringer som kommer i løpet av våren i Sverige, Norge og Danmark. Aspiro har lang erfaring med musikk til mobiltelefoner, i og med sin markedsledende posisjon på ringetoner. Aspiro selger tre ganger flere ringetoner i Sverige enn det totalt selges CD-singler per år, og i Norge syv ganger flere ringetoner enn det selges CD-singler. Denne erfaringen har Aspiro benyttet i utviklingen av en hit-drevet butikk for fullengdemusikk på mobiltelefonen. Musikkutvalget kommer til å være hit- og nyhetsorientert, supplert med en rekke gamle favoritter. Antallet låter vil til å begynne med være begrenset til noen tusen, men musikkporteføljen vil utvides løpende. – På samme måte som de aktørene som selger musikk via internett til PC har vi tilgang til flere hundre tusen låter, men vi har valgt å fokusere utvalget i butikken på det som blir mest etterspurt. Gjennom mobile tjenster er det viktig å bistå konsumentene med å gjøre det enkelt for dem å finne frem til det de ønsker, da skjermen er liten og overføringshastigheten er lavere enn på PC, sier Johan Lenander, administrerende direktør for Aspiro. Ordinær pris for å laste ned en hel låt begynner på 15 kroner. I tillegg kommer kampanjer og pakker til å være en stor del av tilbudet. Prisen avhenger av hvilket plateselskap låten er knyttet til. Låtene levereres i AAC-format for maksimal kvalitet til minimal nedlastingstid. Tjenesten fungerer på de fleste 3G-mobiltelefoner. Musikktjenesten er tilgjengelig via Telias wapportal, mobil.teliasurfport.se og Aspiros egne svenske wapportaler; wap.mobilehits.se, wap.inpoc.se, wap.cellus.se. I Norge er tjenesten tilgjengelig på no.mobilehits.com.