Vant fotokonkurranse om sikkerhet på arbeidsplassen

Dette bildet fra boligprosjektet Smørvika på Toten ble kåret til vinner av fotokonkurransen under den årlige sikkerhetsuka til Assemblin. Bildet er tatt av prosjektleder Petter Viflat i Gjøvik Varme og Sanitær AS.

- Godt gjennomførte sikkerhetstiltak var ett av temaene for sikkerhetsuka vår i år. I den forbindelse oppfordret vi våre ansatte til å dokumentere gode sikkerhetstiltak med bilder og innlegg på intranettet vårt, sier jurymedlem og Assemblins HMS-sjef Bengt Johnsen.
Gjøvik Varme og Sanitær ble kjøpt av Assemblin i 2019, og er en del av selskapet, men drives under eget navn og sin lokale profil.

Forbilledlig
- Blant mange gode bidrag festet juryen seg spesielt ved dette bildet, som verken er spektakulært eller dramatisk, men som på en god måte viser hverdagen og arbeidssituasjonen slik vi ønsker å ha det. I dette prosjektet jobber Gjøvik Varme og Sanitær på oppdrag av Betonmast og følger alle påbud og retningslinjer fra oppdragsgiver; hjelm med hakestropp, briller, hansker, vernesko og synlighetsbekledning. Arbeidsplassen er ryddig og oversiktlig. Dette er forbilledlig, og akkurat sånn vi ønsker å framstå, sier Johnsen.

Stor betydning
Petter Viflat, som dokumenterte kollega Mats André Wang i arbeid med å ta kapasitetsmåling for vanntåke, mener at bildet rett og slett viser hverdagen til avdelingen.

- Dette er arbeidshverdagen vi er vant til å jobbe i. Oppdragsgiverne våre har strenge krav til HMS og sikkerhet, og vi har i tillegg våre egne KS- og sikkerhetsrutiner, hvor utfylling av sjekklister blir gjort kontinuerlig etter utført arbeid. Dette er rutiner vi både må og vil følge – ikke minst for vår egen del. Etter at Betonmast innførte hanskepåbud har de hatt stor nedgang av kuttskader. Det er bare ett eksempel på at det nytter å forebygge arbeidsskader og at enkle grep kan få stor betydning for sikkerheten til hver enkelt av oss, sier prosjektleder Petter Viflat i Gjøvik Varme og Sanitær.

BILDETEKST:

Petter Viflats bilde fra prosjektet Smørvika på Toten vant fotokonkurransen under sikkerhets- og kvalitetsuka til Assemblin.

For mer informasjon, kontakt:
Bengt Johnsen
HMS-sjef, Assemblin AS
bengt.johnsen@assemblin.no

Assemblin er en komplett installasjons- og servicepartner med virksomhet i Norge, Sverige og Finland. Vi designer, installerer og vedlikeholder tekniske systemer og løsninger for luft, vann og energi. Vår visjon er å skape smarte og bærekraftige installasjoner, som får bygninger til å fungere og mennesker til å ha det bra. Gjennom tett og lokalt samarbeid, og med en sterk organisasjon i ryggen, gjør vi det mulig. Vi har en omsetning på 12,2 milliarder SEK og cirka 6.500 engasjerte medarbeidere på rundt 100 steder i Norden. Les mer på assemblin.no.