Atea tilbyr Microsoft Azure Stack og styrker sitt hybride skytilbud

Med verdenslanseringen av Microsoft Azure Stack får Ateas kunder unik fleksibilitet innen skytjenester. Netthandelsgiganten Komplett er blant de første bedriftene til å benytte tjenestene som sikrer at data lagres på norsk jord.

Som en av de første i Norge tilbyr Atea Microsoft Azure Stack fra våre egne lokale datasentre.

Digitalisering og automatisering påvirker Komplett som andre bedrifter og Thomas Wilhelmsen, Head of IT-operations i Komplett sier det er ytelse og sikkerhet som er blant de viktigste kriteriene for valget av Azure Stack i samarbeidet med Atea.

• Det er stor forskjell på en hverdag og en kampanjedag som Black Friday. Fleksibiliteten som Azure Stack gir i kombinasjon med Microsoft Azure gjør at vi kan drive med rask utvikling som igjen gjør at vi kommer raskt til markedet med våre tjenester og produkter. Siden Microsoft Azure og Microsoft Azure Stack bygger på de samme konseptene, kan utviklerne våre lett flytte koden fra en ene til den andre plattformen og dette gleder vi oss til å ta i bruk.

Wilhelmsen legger til at Komplett ser på Atea som en sparringspartner på drifts- og skytjenester, som har lokal forankring der de er og derfor kjenner netthandelen godt.

• Dette gir oss trygghet at vi har tilgang til support og lokale ressurser til enhver tid, vi får tatt ut det fulle potensialet i skytjenester og ikke minst kan vi ha fokus på kjernevirksomheten vår. Vi driver 18 ulike nettbutikker og skal vi være best i dette markedet må vi ha fokus.

Hans Vigstad, direktør i Atea Cloud Norge, sier at samarbeidet med både Microsoft og Komplett gjør at vi som rådgiver på drifts- og skytjenester blir hele tiden pushet fremover for å være innovative.

• Atea har lenge hatt flere datasentre på norsk jord, men nå kan vi også tilby kundene våre som ønsker å legge dataene sine i Microsoft Public Cloud enda bedre fleksibilitet. Vi ser også frem til å til å hjelpe DevOps- og utviklingsmiljøer modernisere applikasjonene for å benytte mulighetene Microsoft Azure og Microsoft Azure Stack gir. Med denne lanseringen blir vårt hybride skytilbud ytterligere forsterket og kan dekke behovet til våre kunder på helt andre måter enn tidligere.

Se referansevideo med Komplett.

Direktør for Cloud-  og Enterprise i Microsoft Norge, Petter Merok sier at Microsoft Azure Stack gir større fleksibilitet og nye muligheter for alle kunder som ønsker å benytte fordelene som nettskyen gir.

• Hurtigvoksende kunder som Komplett, og som i perioder raskt må kunne oppskalere passer nettskyen perfekt. Samtidig er de avhengige av at enkelte data er raskt tilgjengelig og er lagret lokalt. Da er Microsoft Azure Stack i kombinasjon med Microsoft Azure en prefekt løsning. Det handler om å gi kundene innovasjons- og leveransekraften de trenger på deres premisser slik at de kan de kan nå sine kunder på best mulig måte.

For mer informasjon om lansering, følg link her til Microsoft Azure Stack Launch blogg.

Thomas Wilhelmsen, Head of IT Operations Komplett, mobil (+47) 911 95 505

Hans Vigstad, direktør Atea Cloud Norge, mobil (+47) 909 57 891

Petter Merok, Cloud og Enterprise direktør. Microsoft Norge, mobil (+47) 930 36 969

Om Komplett

Komplett.no ble etablert i 1996 og er Norges største nettbutikk. Nettbutikken eies av Komplett Services AS (som er en del av Komplett Group – Nordens største netthandelsaktør med 18 nettbutikker. Komplett Group har 800 medarbeidere og hovedkontor i Sandefjord. Samlet omsetning i 2015 var 7,3 milliarder norske kroner.

Om Atea Norge (Atea AS)

Atea er Norges ledende og mest sertifiserte IT-leverandør, og har bredde- og spisskompetanse innenfor alle deler av IT-infrastrukturmarkedet. Vi er 1650 ansatte og har kontorer i 25 byer fordelt over hele Norge. Atea-konsernet er Norden og Baltikums største, samt Europas nest største leverandør av IT-infrastruktur. Selskapet er notert på Oslo Børs og omsatte for omtrent NOK 31 milliarder i 2016. www.atea.no

Om Microsoft

Microsoft er et verdensledende teknologiselskap som tilbyr produktivitetsløsninger og plattformer. Selskapet setter mobilitet og skytjenester først, og har som misjon å gi alle mennesker og virksomheter verktøyene de trenger for å oppnå mer.

Microsoft sitt hovedkontor ligger i Redmond, WA, og selskapet har mer enn 100.000 ansatte i hele verden. Selskapet ble grunnlagt i 1975 og etablerte kontorer i Norge i 1990. I Norge har Microsoft 300 ansatte på hovedkontoret på Lysaker utenfor Oslo, og 240 ansatte i Microsoft Development Center i Oslo, Trondheim og Tromsø. Microsoft i Norge jobber med 1900 partnere som tilbyr Microsoft sin teknologi til markedet

Tags: