Nye, kompakte, superbillige kjøletørkere fra Atlas Copco

Report this content

Nye, kompakte, superbillige kjøletørkere fra Atlas Copco 09.03.2004 - Markedet for kjøletørker til kompressorer er jevnt stigende. Det skyldes at operatørene ser viktigheten av tørr luft uten skadelige partikler. En brems på salget av slikt utstyr har nok vært selve prisen. Derfor lanserer vi nå en ny serie kjøletørker rundt 30-40% rimeligere enn de modellene vi har kunnet tilby til nå, sier Per-Ole Høyer Pettersen som er produktansvarlig i Atlas Copco Kompressorteknikk AS. De nye, kompakte kjøletørke-modellene Atlas Copco nå lanserer, har betegnelsen FX. Det er snakk om robuste, driftssikre maskiner spesielt beregnet på oppkopling mot stempelkompressorer. I forhold til Atlas Copcos dyrere modeller i FD-serien har FX færre muligheter for montering av tilleggsutstyr og finnes bare i 230 volt/50 Hz versjoner. De leverer fra 0,5 til 16 m3/min med maksimalt arbeidstrykk på 16 bar. For de fleste med mindre kompressorer, vil FX gjøre jobben mer enn godt nok - for de mer krevende fortsetter Atlas Copco selvsagt å levere de mer avanserte FD-tørkene som er velkjent i markedet fra før.. Når luft komprimeres, øker konsentrasjonen av vanndamp og partikler slik at olje og vann blir et uønsket "slipemiddel" som kan skade selve rørnettet, det verktøy kompressoren skal drive og i enkelte tilfeller også sluttproduktene og miljøet omkring dem. I stadig større grad er tørkeutstyr en integrert del i store, moderne kompressorer. De med mindre og enklere kompressorer investerer i separate kjøletørkere - små maskiner som tørker og kjøler ned kompressorluften og som gjerne monteres rett ved selve kompressoren. - Nytten av kjøletørkere avhenger selvsagt av de oppgavene kompressoren skal løse. I svært mange tilfeller vil unødvendige skader på dyrt verktøy tjene inn kostnadene for tørkekjøleren. Det skal ikke mye til når tørkeutstyret er blitt så rimelig, mener Pettersen. For mer informasjon kontakt Atlas Copco Kompressorteknikk AS ved Per-Ole Høyer Pettersen på telefon 64 86 02 26 eller mail: per-ole.pettersen@atlascopco.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/09/20040309BIT20070/bild.html Bilde