SERIE 7 - ENESTE TRANSPORTABLE KOMPRESSOR SOM MØTER FREMTIDENS MILJØKRAV

Ny "miljøbombe" fra Atlas Copco: SERIE 7 - ENESTE TRANSPORTABLE KOMPRESSOR SOM MØTER FREMTIDENS MILJØKRAV I 2006 kommer helt nye og knallharde miljøkrav til kompressorutstyr. Serie 7 fra Atlas Copco er den eneste på markedet som møter alle kjente miljøkrav. I disse dager kommer de første Serie 7 kompressorer til importanlegget på Ski. Atlas Copco, som har dominert markedet gjennom mange år med sine portable kompressorer i ulike størrelser, har brukt flere år på å utvikle den nye 7-serien. Kundene er blitt konsultert samtidig som det er tatt høyde for de nye og strengere lover og regler som bransjen må forholde seg til i fremtiden. Også Atlas Copcos underleverandører har måttet gjennomføre omfattende produktutvikling for å møte Atlas Copcos skjerpede kvalitets- og miljøkrav, og de nye kompressormodellene baserer seg på nyutviklede motorer av type Deutz 2001 i 2 og 3 sylindrede dieselversjoner. Alle modeller i 7-serien møter selvsagt forskriftene i Europa og USA - og ikke minst de krevende reglene i Sverige - både hva gjelder eksosutslipp og støynivå. I tråd med miljøfokuseringen har alle 7-serie kompressorer såkalt "spillage free" utstyr - en stålplate under kompressoren vil effektivt samle og lagre eventuelt søl av olje eller drivstoff slik at det ikke får anledning til å forurense omgivelsene. Kostnadseffektive Den nye 7-serien setter helt ny standard ikke bare når det gjelder miljøegenskapene, men også med hensyn til driftssikkerhet, driftskostnader og vedlikeholdseffektivitet. Samtidig er de blitt enklere å betjene og operere i daglig drift. De nye motorene opererer med lavere rotorturtall enn tidligere og tilpasser kontinuerlig motorhastigheten til belastningen. Dette gjør at motorene arbeider med mindre slitasje og vibrasjoner - og lavere drivstofforbruk. De forskjellige 7-serie modellene kan leveres med en rekke forskjellige utstyrspakker som spenner fra ulike trykkluftslanger og verktøy til høyeffektive generatorer med ytelser fra 6 til 12 kW for å levere strøm til sveiseutstyr eller el-verktøy, belysning eller andre oppgaver. Enkelt vedlikehold Servicebehovet for den nye serien er selvsagt redusert, og det er lagt mye omtanke i den daglige driften av maskinene for å redusere dødtid. Slik er for eksempel alle maskiner utstyrt med store tanker som rommer drivstoff til et fullt arbeidsskift. Alle kontroller og betjeningspaneler er samlet på ett sted og alle maskinens deksler og paneler kan åpnes for full adkomst til alle deler av kompressoren. Kontrollpanelet, som omfatter timeteller, trykkmåler, motorvarsel og varsellampe for kompressoren pluss en start/stopp knapp, er plassert bak et gjennomsiktig vindu. Harde bud Kompressorer lever et hardt og brutalt liv og trenger derfor solid beskyttelse mot værgudene og mot miljøet de arbeider i. Derfor har Atlas Copco sink-behandlet ståldelene i panelene og i selve rammen og brukt pulverlakkering på alle utsatte komponenter. Dekslene har kraftig støyisoleringsmateriale og veggene er doble for å redusere lydutslipp (70 DBA). 7-serien kommer i 10 ulike hovedmodeller som alle kan utstyres og tilpasses operatørenes behov. Kontaktperson i Atlas Copco: Tormod Johannessen, telefon 64 86 08 60 Mailadresse: tormod.johannessen@atlascopco.no Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=34800 Bildetekst: Den nye 7-serien - her representert ved en XAS 47 modell - byr på en rekke nye bruksfordeler og ny teknologi på de fleste områder: 1: Lav rotorhastighet og få bevegelige deler gir høy effektivitet og lav slitasje. 2: Alle instrumenter og kontroller er samlet under et gjennomsiktlig panel. 3: Heavy duty 2-trinns luftfilter er standardutstyr. En egen indikator forteller når filteret må vedlikeholdes. 4: Lave driftskostnader er sikret ved trinnløs, automatisk motorhastighet tilpasset kompressorens behov. 5: Drivstoff for et helt skift betyr at man ikke behøver å stanse arbeidet for etterfylling av diesel. 6: Enklere service med store sidepaneler og lett adkomst til alle komponenter. 7: Understellet kan selvsagt fjernes om man vil montere kompressoren på fast ramme eller på et lasteplan. 8: Selve hovedpanelet holdes åpent av to gassdempere. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/13/20040213BIT00370/bild.html Bilde http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/13/20040213BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/13/20040213BIT00370/wkr0002.pdf