• Atlas Copco/

Steg V- kompatible luftkompressorer fra Atlas Copco optimaliserer drivstoffeffektiviteten og øker ytelsen

Atlas Copco har lenge vært i stand til å tilby sine kunder dieseldrevne kompressorer med motorer sertifisert for Europas for tiden mest krevende utslippsnivå, Steg V. I begynnelsen av 2021 oppgraderte de også den populære 8-serien luftkompressorer til Steg V, som alle kompressorer er tilpasset. Konverteringen av 8-serien gjør dem til den reneste kompressorserien på markedet. I tillegg til grønnere drift har kompressorene nå nyskapende teknologi som bidrar til å redusere driftskostnadene og forbedre produktiviteten, med 25 prosent mindre drivstofforbruk.

Den oppdaterte 8-serien inneholder totalt elleve forskjellige modeller, noen med innebygde generatorer, alt fra XAS 38-7 med fri avgitt luftmengde på 2 m³/min til XAS 88-7 med fri avgitt luftmengde på 5 m³/min. Takket være det banebrytende Air Element-designet fra Atlas Copco, veier de fleste kompressorer mindre enn 750 kg og har omtrent 10 prosent mindre fotavtrykk enn andre lignende modeller. For mange operatører er det avgjørende at maskinen enkelt kan slepes med en vanlig bil uten spesielt førerkort, da det forenkler driften og reduserer kostnadene.Til tross for sin lette og kompakte design er luftkompressorene designet for å fungere pålitelig i de tøffeste miljøene. Atlas Copcos patenterte holdbare HardHat®-karosseri beskytter kompressoren, som er laget av et lett polyetylenmateriale som gjør det motstandsdyktig mot korrosjon og sprekker. Dette gjør 8-serien holdbar og at den tåler den tøffe daglige bruken på arbeidsplassen.

Stage V-motorene skaper et bedre miljø – mindre nitrogenoksider og partikler samt lavere drivstofforbruk
8-serien er et utvalg kompressorer med kapasitet mellom 2-5 m³/min. Kompressorene hadde tidligere motorer i henhold til
Steg 3a utslippsnorm, med endring til Steg V reduseres utslippene av hovedsakelig nitrogenoksider og partikler. Disse utslippene kan skape store problemer og alvorlige sykdommer hos mennesker, og det er derfor ekstremt viktig å redusere utslipp, spesielt når maskiner brukes i bymiljøer hvor mange mennesker er berørt.

Det er ikke bare motorene som er nye, i utviklingsarbeidet har Atlas Copco benyttet anledningen til å inkludere en rekke forskjellige funksjoner for 8-serie produktfamilien. Det er nå mulig å få Atlas Copcos system PACE, et elektronisk styrt system for justering av trykk og kapasitet. Med denne teknologien kan en og samme kompressor enkelt justere trykket eller kapasiteten og dermed brukes i en rekke forskjellige typer applikasjoner.

De mer sofistikerte Steg V-motorene har også generert opptil 25% lavere drivstofforbruk, noe som er bra både for kundens økonomi og for miljøet. De elektronisk styrte motorene gjør det mulig å bruke den drivstoffbesparende funksjonen ECO-modus og få full bruk av Atlas Copcos system for å lese og analysere data eksternt, gjennom Fleetlink.

“Vi har beholdt alt som var bra med den forrige modellen, brukervennligheten, det robuste PE-karosseriet, lett tilgjengelige servicepunkter, integrerte generatorer, vekt under 750 kg for de fleste versjoner, men samtidig forbedret med lavere drivstofforbruk, lavere utslipp, PACE, Fleetlink og ECO-modus ”, sier produktsjef Viktor Pihl.

Sortiment
Mer om serien og alle tekniske detaljer i 8-serien kan leses her.

Atlas Copco Power Technique Nordic, produktsjef
Viktor Pihl
E-mail: viktor.pihl@atlascopco.com
Telefon: +46 76 697 5952

Atlas Copco Power Technique Nordic, salgssjef Norge
Jon-Andreas Ellefsen
E-mail: jon-andreas.ellefsen@atlascopco.com
Telefon: +47 911 431 24

Great ideas accelerate innovation. Atlas Copco Power Technique gjør industrielle ideer om til ledende teknologi innenfor luft-, kraft- og strømningsløsninger. Våre entusiastiske medarbeidere, og vår kompetanse og service gir bærekraftig verdi til bedrifter overalt.

Tags:

Sitater

Vi har beholdt alt som var bra med den forrige modellen, brukervennligheten, det robuste PE-karosseriet, lett tilgjengelige servicepunkter, integrerte generatorer, vekt under 750 kg for de fleste versjoner, men samtidig forbedret med lavere drivstofforbruk, lavere utslipp, PACE, Fleetlink og ECO-modus,
sier produktsjef Viktor Pihl.