Elbil så vidt rimeligere enn olje-bil

Report this content

Med normal kjørelengde er elbilen Nissan Leaf så vidt rimeligere å kjøre enn en Golf med diesel- eller bensinmotor. Forventet fall i bruktverdien er den store kostnaden for elbiler.

- Årsaken til at elbilen ikke er så mye billigere å eie enn dieselbilen, er det store verdifallet som forventes, sier Haakon J. Marthinsen, leder for DNB selskapet, Autolease Norge. Nissan Leaf er Norges mest populære elbil, Golfen er den mest populære bilmodellen.

Med en kjørelengde på 15.000 km i året over tre år, vil det bli 2576 kroner billigere i året å kjøre en Nissan Leaf kontra en Volkswagen Golf med dieselmotor. I dette regnestykket er det tatt hensyn til utgifter som verditap, renter på billån, forsikring, service og vedlikehold, drivstoff, årsavgift, bompenger og parkering. Tidsbesparelse for å kjøre i kollektivfeltet, miljøgevinst og ulempe med rekkevidde er ikke med i regnestykket.
- Den avgjørende faktoren i regnestykket mellom de to bilene er hva markedet er villig til å betale for en brukt elbil tre år frem i tid. Her er det mange usikkerhetsmomenter knyttet opp mot insentiv- og avgiftspolitikk, og utviklingen i batteriteknologi. Det er stor usikkerhet og ingen relevant historikk og det fører til at elbilen blir vurdert forsiktig, men vi understreker at verdiutviklingen kan gå begge veier, sier Marthinsen.

Ifølge utregningen (se tabell under) kommer elbilen best ut enten man kjører 15.000 km, 20.000 km eller 25.000 km i året.
- Regnestykket viser at elbilen er billigst og det blir enda tydeligere når man bruker bilen mer. Kjører man 25.000 km i året er forskjellen mellom de to biltypene nesten 1300 kroner i måneden, sier Marthinsen. Han legger til at jo lengre man kjører, jo bedre – men, jo mer utfordrende kan det være å ha nødvendige antall km. tilgjengelig i batteriet.

Kjører du som gjennomsnittsnordmannen – 15.000 km i året – skiller det 2576 kroner på ditt årlige bilbudsjett – i favør av elbilen. Forskjellen er kanskje mindre enn man skulle tro tatt i betraktning at en elbil har minimale avgifter, null i bompenger og mye billigere drivstoff. Årsaken er usikkerhet knyttet til incentiver og batteriteknologi, og så lenge kjørelengde er begrenset til rundt 15 mil., blir det uansett problematisk å matche verdifall ved en bil som faktisk kan brukes til mer enn bykjøring. For de fleste blir disse bilene en nr. 2-bil. Tesla Model S er så langt eneste bil som kan sammenlignes direkte.

Ved leasing av elbil, er det fortsatt mva. over leie – hvilket medfører en merkostnad på 25 prosent, som man ikke får fradrag for. Med ny regjering, er det imidlertid mulig at dette blir løst, hvilket medfører ytterligere besparelse til fordel elbil.

*Biltype Nissan Leaf VW Golf Nissan Leaf VW Golf Nissan Leaf VW Golf
Totalpris bil inkl utstyr og   leveringskostnad. 273 335 306 965 273 335 306 965 273 335 306 965
Antatt markedsverdi etter 3   år 114 310 188 100 109 500 182 400 101 885 173 850
Årlig kjørelengde 15 000 15 000 20 000 20 000 25 000 25 000
Snittforbruk liter/Kw pr mil 1,76 0,38 1,76 0,38 1,76 0,38
Estimert mnd verditap 4 417 3 302 4 551 3 460 4 763 3 698
Rentekost pr mnd. 690 756 690 756 690 756
Forsikring 469 490 501 546 558 604
Service og vedlikehold 422 235 500 354 521 521
Drivstoff 154 675 205 899 257 1 124
Årsavgift 35 245 35 245 35 245
Bompenger - 550 - 733 - 916
Parkering - 150 - 200 - 250
Totalsum pr mnd kr 6 187 6 402 6 482 7 193 6 823 8 114
Totalsum pr år kr 74 248 76 828 77 788 86 322 81 878 97 366

Drivstoff:

Diesel:                                    kr 14,20 pr liter

Strømpris inkl nettleie           Kr 0,70   pr Kwh

*Ved eksempelet er det beregnet en Golf 1,6 TDI 105 hk Comfortline 5 dører med Comfortpakke, metallic lakk og vinterhjul. Nissan Leaf Acenta med metallic lakk og vinterhjul.Autolease er en av Norges ledende leverandører av bilfinansiering og biladministrasjon. Virksomheten er en del av DNB ASA.

Om Autolease

Autolease er en av Norges ledende leverandører av bilfinansiering og biladministrasjon. Virksomheten er en del av DNB ASA. Autolease er også etablert i Danmark og Sverige, og har en flåte på over 35 000 biler. Autolease er den eneste aktøren i markedet som har tatt internett aktivt i bruk for å synliggjøre de reelle kostnadene og samtidig gjøre bilholdet enklere. Mange bedrifter kan redusere kostnadene til bilholdet. Besøk oss på www.autolease.no

Kontakt:
Haakon J. Marthinsen, leder Autolease Norge. Mobil: +47 900 12 075