Norske bilkjøperne tenker mindre

Report this content

(Oslo, 2. juli 2014) Norske bilkjøperne tenker mindre biler og mindre utslipp. Tradisjonelle bilklasser mister volum og nye vokser seg større. SUV-salget er ned 8,6 prosent, mens kompaktklassen, minibiler og store biler fosser frem. Halvårstallene fra OFV viser et marked i endring.

Bak oppgangen i klassene som vokser lurer elbilen, i kompaktklassen inngår Nissan Leaf, i mini er det elbilen til VW UP og i klassen store biler er det Tesla Model S som bidrar til vekst. Første halvår i år ble det solgt 72 385 biler i Norge, hvorav 9 349 elbiler. (Tabell nederst.)

- Stimulert av avgifter og miljø tenker bilkjøperne nytt. Mangen velger å gå ned i bilstørrelse av hensyn til miljøet og som vi har sett velger mange elbiler ettersom enkelte modeller har blitt fullverdige biler, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge, et av Norges ledende biladministrasjonsselskaper som forvalter over 30 000 biler.

Grensene mellom klassene er imidlertid flytende. Golf er klart i kompaktklassen og da regnes også Golf stasjonsvogn inn, som igjen trekker med seg Skoda Octavia. Da er det verd å merke seg at Octavia stasjonsvogn har vesentlig større bagasjerom enn Volvo V70, som er i klassen store biler.

- Kompaktbiler vil øke fremover, de anses mer og mer som fullverdige familiebiler, de er like store som 10 år gamle mellomklassebiler, sier Marthinsen.

SUV har tradisjonelt vært en vekstvinner, men overrasker med en nedgang på 8,6 prosent. Mindre SUV er fortsatt populært. For eksempel er Mazda CX-5 og Toyota RAV4 fortsatt blant Norges 10 mest solgte biler. Modellutvalget i SUV spenner vidt, fra folkelig til premium med og uten trekk på alle fire.

- Minibilene kom for fullt i 2012 og har blitt en populær klasse, og er også i første halvår i år en av vekstvinnerne. Vi ser at disse ofte blir leaset både av privatpersoner og av bedrifter, sier Marthinsen. Minibilen har blitt en populær hverdagsbil for familier som da reduserer den store familiebilen til ferie- og hyttebil. Minibilen er også attraktiv for husholdninger som bor urbant, og da som eneste bil.

- Endrede bilavgiftene påvirker bilkjøperne. Det er varslet flere endringer og vi håper myndighetene gjør gode valg med tanke på at også bruktmarkedet skal fungere godt. Flere faktorer har satt og vil fortsette å sette prisene på bruktbiler under press, et for stort press vil være uheldig både for forbrukerne og for bilbransjen, sier Marthinsen.

Segment 01.01.2014 - 30.06.2014 01.01.2013 - 30.06.2014
Kilde: OFV AS Ant % Ant % Hit %
TOTALT 72385 100 70644 100 2,5
Minibiler 4002 5,5 3023 4,3 32,4