Bahco fornyer og utvider sitt sortiment med momentnøkler

– Dobler sortimentet for profesjonelle brukere

Det handler blandt annet om mekaniske og digitale moment- og vinkelnøkler med minne og om nye instikksverktøy som øker momentnøklenes  brukervennlighet,samt momenforsterkere for riktig tunge oppdrag. Blandt nyhetene finnes det også digitale momentskrutrekkere. Det som kjennetegner de nye momentnøklene er blandt annet momentbredden og den høye nøyaktigheten som varierer mellom plus/minus to til fire prosents nøyaktighet for innstillingen.

Mekaniske momentnøkler
Bahco 74W og 75 er to nye serier med justerbare klikknøkler som gir et klikk ved innstillt moment.

Begge modellene er utstyrt med et vindu som tydelig viser momentet både i Nm og ft.lb. samt har en klikkmekanisme som tydelig indikerer når riktig moment er oppnådd. Begge disse egenskapene gjør arbeidet lettere for brukeren så riktig moment oppnås ved hvert enkelt tilfelle selv i støyende og mørke arbeidsmiljøer.

74W-serien dekker momentspennet fra 3 opp til 400 Nm og 75-serien fra 4 Nm og helt opp til 1.500 Nm. Den nye 74W-serien holder en meget høy kvalitet og den holdbare mekanismen klarer over 100.000 sykluser innenfor toleransene. For å vise når momentnøkkelen skal kalibreres er 74W utrustet med en ”Timestrip”, en visuell indikering som viser når det er på tide.

–   74W-serien er utrustet med et mykt håndtak som tåler de vanligste kjemikaliene som forekommer der de kommer til å brukes, sier Michael Hellsten, salgssjef på Bahco i Sverige. På en klikknøkkel erdet oftest veldig viktigt å holde hånden på rett sted for å oppnå riktig innstilt moment. Det finnes derfor en tydelig markering på 74W som viser hvor hånden skal holdes. Bahcos 75-serie kan derimot brukes med eller uten forlenger på håndtaket for å kunne oppnå maksimal kraft. Det er en sofistikert klikkmomentnøkkel med en lengdeuavhengig mekanisme som gjør det mulig å jobbe med to hender eller med en forlenger for å redusere brukerens anstrengelser.

Høy nøyaktighet
De nye momentnøklene i seriene 74W og 75 har meget høy nøyaktighet, ± 3 prosent for instillingen, noe som er langt over kravene i ISO6789-2:2017.

–   Det er viktig å dra rolig og å stole på klikket, påpeker Michael. Iblandt dras det ”litt ekstra” for ”sikkerhets skyld”. En gang gjør kanskje ikke så mye, men å dra en bolt over strekk grensen flere ganger påvirker boltens egenskaper negativt.

Målgruppen for seriene 74W og 75
Typiske brukere av Bahcos 74W-klikknøkler er alt fra byggindustri og produksjonsindustri til verksteder, kjøretøy- og dekkverksteder. De er allroundverktøy som passer for alle typer av monteringsarbeide som krever et bestemt moment.

Den ny 75-serien er en momentnøkkel for den krevende industrien. I følge Bahco er 75-serien et virkelig høykvalitetsverktøy.

Serie for tunge kjøretøy og tung industri
For riktig tunge oppdrag finnes nye Bahco 76. Bahcos 76-serie er en såkalt Break-back, også den med vindu som tydelig viser innstilt moment.

Break-back-mekanismen gir brukeren en følelse av at momentnøkkelen knekker istedenfor å gi fra seg et klikk, som indikasjon for att rett moment er oppnådd. De er dessutem delbare og kan derfor enkelt tas med når arbeidet skal utføres utenfor verkstedet. Bahcos Break-back-mekanisme er enkel og meget pålitelig.

Forhåndsinnstilte mekaniske momentnøkler
Utover ovenstående serier finnes også serien 74P, en serie som minimerar risikoen for at momentet endres ved en feil. Riktig moment stilles inn og kan ikke endres uten spesielle verktøy. Disse brukes først og fremst i serieproduksjon der et og samme vrimoment brukes ved arbeidsstasjonen.

–   74P-serien minimerer risikoen for at noen bolter dras med feil moment og de sparer også tid i produksjonen da arbeidet med innstillingen forsvinner, sier Michael Hellsten. For å tydeliggjøre hvilket moment den aktuelle momentnøkkelen har blitt innstilt på, leveres momentnøkkelen med endelokk i ulike farger som symboliserer ulike moment.

74P-serien holder samme høye presisjon og har samme holdbare mekanisme som øvrige momentnøkler i 74-serien.

Bahcos digitale momentøkler med vinkelmåling
Firmaets digitale moment-og vinkelnøkler i TAW-serien tar ytterligere ett steg, eller kanskje flere, i momentnøkkelens presise innstilling. Det største steget har serien TAWM tatt. Det er en serie uhyre smarte elektroniske momentnøkler med vinkelmåling der m:en står for mulighet til å eksportere alle oppmålte momentverdier.

Bahcos TAW-serie finnes med moment mellom 0,6 til 800 Nm og kan takket være sitt brede  momentområde erstatte flere mekaniske. Kropp og innfatning er helt i metall for beste styrke og holdbarhet.

Både moment- och vinkelmåling
Momentnøklene i TAW-serien har mulighet for å måle kun moment, kun vinkel eller en kombinasjon av både moment og vinkel.  Nøyaktigheten ligger på ± 2 prosent (CCW).  For å minimere risken for å dra et for høyt moment signaliserer verktøyet at riktig moment oppnås på fire ulike områder; gjennom det opplyste LCD vinduet som viser aktuell verdi under hele dragningen, gjennom doble progressive LED lys, via vibrasjon og lydsignal. Momentnøklene er enkle å bruke og stille inn og ved et batteribytte beholdes alle innstillinger.

Alle momentnøkler i TAW-serien har mulighet for forhåndsinnstilte moment og vinkel og har også minne for de oppmålte verdiene. Den mest eksklusive momentnøkkelen i serien, TAWM, har mulighet til 50 forhåndsinnstilte moment og en minnekapasitet på 1500 oppmålte verdier som dessuten enkelt kan eksporteres via en micro USB-port direkte til et Excel-dokument.

TAW-serien dekker et momentområde fra 0,5 Nm opp til 800 Nm og finnes i utførelse med fast skrallehode eller for innstikksverktøy.

Målgruppen

–   Dette er et perfekt verktøy til for eksempel de som har ansvaret for en produksjonslinje, teknikere som har ansvaret for kvalitetskontroller, sier Michael Hellsten. De kan bruke TAWM-serien i formålet med å forbedre produktiviteten og få best mulig kontroll på arbeidsprosessen.

Bahcos digitale moment- og vinkelnøkler brukes også i laboratorium for å måle frem hvilket moment som kreves for å oppnå eksakt rett verdi som siden skal brukes i den tiltenkte produskjonslinjen.  Også andre målgrupper som stiller høye krav til sin momentnøkkel og har glede av presisjonen, bredden og minnet som finnes i TAW-serien.

Blandt Bahcos mange øvrige nyheter

Instikksverktøy
De ulike momentverktøyene finnes med såvel faste skralle hoder som feste for Bahcos mange innstikksverktøy. Innstikksverktøyene gjør det mulig å tilpasse momentnøkkelen til den jobben som skal utføres.

Digitale momentskrutrekkere
I serien digitale momentskrutrekkere finnes avanserte trekkere som måler moment, vinkel eller moment og så vinkel. De er meget enkle å jobbe med og samme meny for innstillinger som Bahcos TAW-serie momentnøkler.

Momentforsterkere
Blandt nyhetene finnes et antall ulike momentforsterkere da det trengs mye kraft. Formålet er blandt annet, med en mindre momentnøkkel, å få ut et veldig høyt moment når det kreve. Bahcos handholdte momentforsterkere 9625 har en utveksling på 25:1 og gir et moment opp til 9 500 Nm med ”bare” 380 Nm in.

De skal alltid brukes sammen med en momentnøkkel (med- mot klokka) for å ikke overskride forsterkerens maksimale moment.

Link til alle Bahcos momentverktøy

Link til: Et perfekt verktøy for sykkelmekanikeren

Momentnøkkelen
De fleste som bruker momentnøkler i sitt yrke vet at momentnøkkelen brukes for å beskytte bolter og muttere som skal festes, samt materialet som holdes fast. Hver bransje og hvert materiale har sine spesialiteter, noe som også stiller høye krav til momentnøkkelen. Det stiller også krav til at rett momentnøkkel brukes i hvert arbeidsmoment.

Et eksempel er karbonfiber som har kommet inn i  fler produkter på markedet. Karbonfiber brukes fordi det er sterkt, men kanskje først og fremst fordi det er lett. Det er også et uhyre sensitivt materiale uten den elastisiteten som metaller har. Å dra til en bolt i karbonfiber med alt for stor kraft kan være ødeleggende.

De innstilte momentene finnes blandt annet for at hver bolt har sine spesifikke strekkgrense. Så lenge de dras til sin sårbare strekk grense kommer bolten til å beholde sine mål.

Når et for høyt moment brukes overskrides strekkgrensen og deformasjonen tiltar. Til slutt går bolten i stykker. Et for lavt moment gir motsatt effekt , bolten eller mutteren kan løsne.

–   Mange tror at de kan kjenne de ulike momentene med en vanlig pipenøkkel eller skiftenøkkel, men jeg kan love at de som klarer det kan telles på en hånd, sier  Michael Hellsten, salgssjef på Bahco i Sverige. Han tilføyer også at når et verktøy med forlenger brukes er risikoen stor for å dra langt over strekkgrensen.

Ingar Slettebø
Key Account Manager Bahco Norge
T: +47 91743900
E: ingar.sletteboe@snaeurope.com<
W: www.bahco.com/

A: SNA Europe/Bahco, PB 800, 1306 Sandvika, Norge

Bahco har et bredt sortiment av håndverktøy som f.eks skiftenøkler,tenger, sager og filer og er verdens største produsent av håndsager og sagblader. Produktene kjennetegnes av høy kvalitet, god design og prisbelønnet ergonomi. Bahco er representert i over 40 land med produksjon i 6 land i Europa.

Tags:

Sitater

74W-serien er utrustet med et mykt håndtak som tåler de vanligste kjemikaliene som forekommer der de kommer til å brukes. På en klikknøkkel erdet oftest veldig viktigt å holde hånden på rett sted for å oppnå riktig innstilt moment. Det finnes derfor en tydelig markering på 74W som viser hvor hånden skal holdes. Bahcos 75-serie kan derimot brukes med eller uten forlenger på håndtaket for å kunne oppnå maksimal kraft. Det er en sofistikert klikkmomentnøkkel med en lengdeuavhengig mekanisme som gjør det mulig å jobbe med to hender eller med en forlenger for å redusere brukerens anstrengelser.
Michael Hellsten, salgssjef på Bahco i Sverige
Det er viktig å dra rolig og å stole på klikket. Iblandt dras det ”litt ekstra” for ”sikkerhets skyld”. En gang gjør kanskje ikke så mye, men å dra en bolt over strekk grensen flere ganger påvirker boltens egenskaper negativt.
Michael Hellsten, salgssjef på Bahco i Sverige
74P-serien minimerer risikoen for at noen bolter dras med feil moment og de sparer også tid i produksjonen da arbeidet med innstillingen forsvinner. For å tydeliggjøre hvilket moment den aktuelle momentnøkkelen har blitt innstilt på, leveres momentnøkkelen med endelokk i ulike farger som symboliserer ulike moment.
Michael Hellsten, salgssjef på Bahco i Sverige
Dette er et perfekt verktøy til for eksempel de som har ansvaret for en produksjonslinje, teknikere som har ansvaret for kvalitetskontroller. De kan bruke TAWM-serien i formålet med å forbedre produktiviteten og få best mulig kontroll på arbeidsprosessen.
Michael Hellsten, salgssjef på Bahco i Sverige
Mange tror at de kan kjenne de ulike momentene med en vanlig pipenøkkel eller skiftenøkkel, men jeg kan love at de som klarer det kan telles på en hånd. Han tilføyer også at når et verktøy med forlenger brukes er risikoen stor for å dra langt over strekkgrensen.