Norge er global vekstvinner innen SaaS og efaktura i Basware

Basware, den ledende leverandøren av behov-til-betalingsløsninger (purchase-to-pay) i Norge, Norden og Europa, opplever rekordetterspørsel etter selskapets SaaS- og efakturaløsninger. I Norge, som sammen med Skandinavia var det sterkeste enkeltmarkededet i 4. kvartal 2011 – også foran det finske hjemmemarkedet, er interessen særdeles god. Norge er vekstmotoren i Skandinavia og Skandinavia er det beste markedet for Basware i hele verden. Det skyldes sterk vekst innen SaaS og efaktura. Samtidig opprettholder Basware veksten på globalt nivå i et tøft finansår. Internasjonalt opplever Basware sterkest efakturavekst i Norge og Skandinavia.

– Vi registerer en økende etterspørsel etter efakturaløsninger. Mange har nå fått opp øynene, både på grunn av de kommende kravene tilknyttet håndtering av elektroniske fakturaer, men også fordi de ser de store effektiviseringsgevinstene løsningene gir virksomheten. Fristen for å kunne sende efakturaer til det offentlige og kravet om at det offentlige skal kunne motta efakturaer, som er 1. juli i år, nærmer seg raskt. Vi ser derfor nå at langspurten er i gang. Stadig flere norske virksomheter har for alvor våknet i jakten på gode efakturaløsninger for fremtiden. Årsaken er at stadig flere norske, såvel som europeiske, virksomheter nå går inn i prosesser for å digitalisere fakturahandteringen. På dette området tilbyr Baswares løsninger fleksible kostnadsstrukturer og enkel tilgjengelighet. Det bidrar til å styrke vår allerede sterke posisjon i Norge, sier Bjørn Røsten, Norgessjef for Basware, og utdyper;

– I tillegg til sterk utvikling i Norge er tempoet også høyt i Skandinavia. Kort fortalt leverer Basware en knallsterk avslutning på året med svært god fart inn i 2012. Vi ser at den målrettede satsningen på efaktura- og SaaS-løsninger gir uttelling, da etterspørselen i markedet etter Baswares løsninger på disse områdene øker, noe som trolig vil fortsette den gode utviklingen. Etter flere år med dedikert oppfølging av store, internasjonale virksomheter i Skandinavia og Norge opplever Basware at stadig flere av de største virksomhetene nå tar steget fullt ut og ruller ut Baswares løsninger også hos datterselskaper. I tillegg er etterspørselen etter elektroniske fakturaløsninger tydelig økende blant små- og mellomstore vriskomheter på jakt etter å innfri de nye lovkravene samt de mange medfølgende gevinstene.

I Norge har Basware opplevd spesielt sterk vekst innen SaaS- og efakturaløsninger. Det er salget av disse tjenestene i 2010 og 2011 som nå begynner å gi effekt i form av økende transaksjonsvolum og løpende inntektsstrømmer, noe som vil gi ytterligere utslag de kommende årene. SaaS-veksten gir økende forutsigbarhet og bidrar til å gjøre det mulig å satse enda mer - spesielt i Norge og Skandinavia - siden veksten har vært svært markant.

– Faktum er at veksten innen efaktura begynner å bli godt synlig i Norge. Efakturaveksten i Norge er vesentlig, og utgjør nå en signifikant andel av Baswares totalomsetning i et globalt perspektiv, i tillegg til at det naturlignok utgjør en svært betydelig del av den norske omsetningen. Det skyldes i stor grad økt transaksjonsvolum innen efaktura det siste året, sier Bjørn Røsten, som også leder Baswares salgsaktiviteter i det nordiske enterprise-markedet.

Etter at Esa Tihilä gikk inn i stillingen som ny toppsjef i Basware på senhøsten i fjor, er fokuset på automatiserte løsninger, og da spesielt efaktura- og SaaS-løsninger, blitt enda sterkere. Før han inntok topplederjobben i Basware, ledet Esa Tihilä selskapets divisjon for Automation Services. Basert på hans innsikt og forståelse for efaktura- og SaaS-løsninger, i kombinasjon med den generelt økende etterspørselen etter slike løsninger i hele Europa, er disse områdene gitt ytterligere fokus og prioritet i Basware.

Øker transaksjonsvolumet og omsetningen
Baswares leveranse av såkalte automatiserte løsninger økte med hele 23,3 prosent i 4. kvartal 2011 sammenlignet med 3. kvartal samme år. I fjerde kvartal 2011 ga det selskapet en vekst innen automatiserte løsninger på 23,3 prosent sammenliknet med tredje kvartal, noe som bekrefter den sterke veksten innen blant annet efaktura og SaaS. Økt transaksjonsvolum tilknyttet elektronisk fakturering utgjør en betydelig andel av veksten innen automatiserte løsninger. På global basis økte Baswares transaksjonsvolum til 6,2 millioner transaksjoner i 4. kvartal 2011, noe som gir en vekst på hele 51,6 prosent sammenliknet med 4. kvartal 2010.

Baswares omsetning i 2011 økte med 4,5 prosent til 107,8 millioner euro. Det totale volumet av transaksjoner i 2011 ble 20,8 milliarder, noe som gir en økning på hele 53 prosent fra 2010.

– Den globale veksten innen efaktura- og SaaS-løsninger er et positivt signal om at stadig flere virksomheter ønsker å gå over fra tradisjonelle, lisensbaserte løsninger til mer effektive og dynamiske SaaS-løsninger. Dette er også et helt sentralt område i Norge, ettersom både leverandører til det offentlige og det offentlige selv skal kunne utveksle elektroniske fakturaer seg imellom allerede 1. juli 2012, sier Bjørn Røsten, og fortsetter;

– Baswares oppkjøp av den tyske efakturaleverandøren First Businesspost tidligere i januar, gjør at Basware nå kan levere en løsning som virkelig gjør det mulig for en leverandør å starte med efaktura mye raskere enn tidligere. Dette gjør det eksremt enkelt for små og mellomstore bedrifter å komme i gang, da virksomhetene slipper store investeringskostnader. For norske virksomheter betyr dermed overgangen til elektronisk fakturaflyt at mange velger å utnytte en transaksjonsbasert prismodell, noe som for de fleste skaper større forutsigbarhet og og mer optimal ressursbruk. For virksomhetene er én av de store gevinstene ved å kjøpe  skybaserte tjenester at de store kostnadene tilknyttet investeringer dermed faller bort.

For mer informasjon, kontakt:

Bjørn Røsten, Salgsdirektør Basware
Tel: 47  90 96 86 10
Epost: bjorn.rosten@basware.com

Om Basware
Basware er en global markedsledende totalleverandør av løsninger for reiseregning, fakturahåndtering, efaktura, innkjøp og arkiv. I dag automatiserer Basware hverdagen til over 1 500 kunder og 1 000 000 brukere i mer enn 60 land. Baswares løsninger er tilgjengelige i Europa, USA, Asia og Australia gjennom et omfattende nettverk av Baswares kontorer og forretningspartnere. Basware ble etablert i 1985 og er notert på Helsinki-børsen. Basware har i dag syv datterselskaper i Europa og ett i USA.

Basware Norge består av 60 ansatte ved kontorer i Oslo og Mo i Rana, med over 300 kunder fra ulike bransjer både i offentlig og privat sektor. Noen eksempler på kunder er Det Norske Veritas, Avinor, ICA Norge, UiO, UiB, NTNU, Toyota Norge, Rieber & Søn, Ernst & Young, PwC, KPMG, Ahus, Rikshospitalet, Uninett, Sparebank 1 Gruppen, DnB, Color Line, DHL Express, Gjensidige og PGS.

For mer informasjon, se www.basware.no

Tags: