11 ganger flere pasienter med kronisk leukemi svarer på antistoffsbehandling sammenliknet med vanlig cellegiftsbehandling

Nya data presentert på American Society of Clinical Oncology (ASCO) i Atlanta, USA, i helgen.

MabCampath, et monoklonalt antistoff, er idag godkjent for behandling av pasienter med kronisk leukemi der tidligere behandling ikke har gitt effekt. På ASCO ble de første resultatene fra en studie presentert (CAM 307) på 297 tidligere ubehandlede pasienter der MabCampath ble sammenliknet med klorambucil, et tradisjonelt cellegiftspreparat, som idag er den mest brukte cellegiftsbehandlingen for den aktuelle pasientgruppen. Resultatet viste at 11 ganger så mange blir symtomfrie (complete response) sammenliknet med klorambucil, 22% sammneliknet med 2%. Totalt svarte nesten 30% flere på antistoffsbehandlingen, 83% sammenliknet med 56%. Frekvensen av alvorlige bivirkninger var sammenliknbar mellom de to behandlingsregimene. Resultatet fra denne interimsrapporten er meget oppmuntrende, og kan innebære at tidlig behandling med MabCampath kan gi effektiv sykdomslindring i lengre tid. Når de endelige data fra studien er klare planlegger Schering og Genzyme, som utvikler produktet sammen, å søke om godkjenning for behandling av tidligere ubehandlede pasienter med kronisk leukemi. Schering Norge AS 13 juni 2006 Mer utførlig, internasjonal pressemedling fra ASCO: http://www.prnewswire.co.uk/cgi/news/release?id=124312 For mer informasjon venligst kontakt Lisa Emilsson, Informasjonssjef, 0046 8-728 42 00, eller gå in på www.schering.se