Knivskarpe bilder for bedre kardiagnostikk

Norge i spissen med nytt kontrastmiddel for MR-angiografi

Innsmalninger i perifere kar forårsaker sirkulasjonsforstyrrelser i bena til millionvis av eldre mennesker. Problemet er at forandringer ikke oppdages hos to tredeler av dem som rammes. Konsekvensene er alvorlige: Mange dør av hjerteattakk eller slag. Dessuten blir det foretatt tusenvis av amputasjoner hvert år på grunn av forkalkede arterier. Nå blir det mulig å bruke magnetisk resonansangiografi (MRA) og et nytt kontrastmiddelt til å foreta en innledende, enkel undersøkelse av kar i bekken og ben og få høyoppløste, detaljerte bilder av eventuelle karforandringer. Kontrastmiddelet heter Vasovist og ble godkjent i 25 EU-land i oktober 2005. Skandinaviske radiologer med erfaring fra MRA samles den 20. april for en gjennomgang og diskusjon på Arlanda. Sverige, Norge og Danmark blir så neste lanseringssted, når produktet blir tilgjengelig i vår. Bare i Nederland er det allerede lansert. Bra bilder er avgjørende for riktig diagnose Det er vanlig at karforandringene gir svake symptomer, for eksempel forbigående kramper i leggene ved anstrengelser, og det er lett å tro at det bare kommer av økt alder og mangel på trening. Mange ganger er informasjonen fra detaljerte bilder avgjørende for at pasienten skal sikres en effektiv og tilpasset behandling. Hvis det gjelder innsmalning av karet, kan det behandles ved å vide karet ut. Hvis blodkaret i stedet er tilstoppet, kan det være nødvendig med et kirurgisk inngrep. Det er svært viktig at en ikke velger feil type behandling. En ny og enklere metode Når en undersøkelse av pasienten viser sirkulasjonsforstyrrelser i arteriene, utføres i dag en spesiell ultralydundersøkelse, som igjen kan sikres med en røntgenangiografi. Den første metoden gir ikke så tydelige bilder, og den andre kan innebære en viss risiko for pasientene, da kateteret som settes inn i karet kan føre til blødninger. Med det nye kontrastmiddelet Vasovist trengs bare én undersøkelse, dessuten varer effekten av kontrastvæsken så lenge som opptil en time, noe som gir godt med tid til å analysere bildene av blodkarene. ”Totalt sett er kontrastforsterket MRA svært skånsomt for pasienten, som kan gå hjem rett etter undersøkelsen, og ved hjelp av det nye kontrastmiddelet får vi svært tydelige, høyoppløste bilder", sier Dr Knut Kröger, karekspert ved universitetssykehuset i Essen, Tyskland. ”Når ultralyd ikke en tydelig diagnose, passer det ikke å undersøke med integrert behandling, som ballongbehandling eller stenting (innlegging av rør) av et kar. I tillegg er MRA prinsipielt å foretrekke fremfor andre bildeteknikker.” Schering Norge AS, 20. april 2006 Hvis du vil ha mer informasjon, kan du kontakte Lisa Emilsson, informasjonssjef, tlf. +46 (0)8-728 42 49 eller gå inn på: www.schering.no