Ny lavdose-p-piller med fordeler

Nå finnes Yasminelle® (20 µg etinyløstradiol /3 mg drospirenon) i Norge - en videreutvikling av den populære p-pillen Yasmin®. Hormonet drospirenon kan ha positiv påvirkning på hud, hår og vekt. Yasminelle er derfor en p-pille for kvinner som ønsker mer enn bare sikker prevensjon.

Allerede i 1961 lanserte Bayer Schering Pharma AG (tidigere Schering) Europas første p-pille. 45 års forskning senere kommer legemiddelselskapet nå med sitt nye prevensjonsprodukt Yasminelle, for kvinner som ønsker mer enn bare sikker prevensjon. Ingen andre p-piller med så lav østrogendose (20 µg etinyløstradiol) tilbyr så mange fordeler med tanke på utseende og velvære. Yasminelle er en flerfunksjons-pille som gir langt mer enn prevensjon.

Yasminelle har vært vellykket utprøvd ved kliniske studier hos 972 kvinner i opptil to år.

Brukes av 5 millioner kvinner
Drospirenon er det aktive stoffet som gir de positive virkningene hos Yasminelle. Dette hormonet, som er utviklet av Bayer Schering Pharma, har unike egenskaper. Det ligner mer på progesteron, kvinnekroppens eget naturlige hormon, enn på andre syntetiske hormoner som brukes i prevensjonsmidler. Verdens mest vellykkede p-pille, Yasmin, inneholder også drospirenon. Over 5 millioner kvinner har brukt Yasmin hittil, og pillen er tilgjengelig i over 100 land. I motsetning til Yasminelle inneholder Yasmin 30 µg av østrogensammensetningen etinyløstradiol, mens begge preparater inneholder 3 mg drospirenon.

Økt velvære
Drospirenon i denne nye lavdosep-pillen kan lindre ubehaget mange opplever i forbindelse med menstruasjon ved å redusere den negative effekten av østrogenrelatert væskeopphopning, som kan oppstå dagene før menstruasjon. Dette fører til plager som vektøkning, hovenhet og ømme bryster. Yasminelle gjør at kvinner generelt føler seg bedre når de tar p-pillen.

Yasminelle kan også bidra til å forbedre hudkvaliteten. Uren hud forårsakes enten av for mange mannlige hormoner eller overfølsomhet for normale mengder mannlige hormoner som alle kvinner produserer. Drospirenon motvirker de mannlige hormonene, og Yasminelle kan derfor ha en positiv innvirkning på huden.

Yasminelle er et reseptpliktig legemiddel, og vil koste 252,40 kr for 3 mnd behandling. Yasminelle fikk Europeisk godkjenning i mai 2006.

Oslo, 26-04-2007

Ytterligere opplysninger kan fåes ved henvendelse til:
Lisa Emilsson, Communication Manager
Bayer Schering Pharma
Tfn: +46 8 580 223 49
e-post: lisa.emilsson@bayerhealthcare.com

Baggrunnsinformasjon:

Bayer Schering Pharma har sitt hovedkontor i Berlin, Tyskland. Det skandinaviske hovedkontoret for divisjonen blir plassert i Stockholm. I 2006 oversteg det samlede salget for begge bedriftene 10 milliarder euro på globalt plan, og de investerte i alt 1,4 milliarder euro i forskning og utvikling. Bayer Schering Pharma er blant verdens de ti ledende farmasøytiske bedrifter innen spesialbehandling. Selskapet er i dag markedsleder innen hormonell prevensjon og har ledende posisjoner innen multippel sklerose, hematologi og kardiologi, samt onkologi og diagnostisk bilderegistrering.

Bayer HealthCare er et delkonsern i Bayer AG og er en av verdens ledende innovative bedrifter innen helse og medisinalvarer. Hovedkvarteret ligger i Leverkusen i Tyskland. Bayer HealthCare samler de globale aktivitetene til divisjonene Animal Health, Consumer Care, Diabetes Care og Pharmaceuticals. Den farmasøytiske divisjonen opererer under navnet Bayer Schering Pharma AG. Bayer HealthCare har som målsetting å utvikle og fremstille produkter som forbedrer menneskers og dyrs helse på verdensplan.

Bayer Schering Pharma er en av verdens ledende farmasøytiske bedrifter innen spesialbehandling. Forsknings- og forretningsaktivitetene er fokusert på følgende områder: Diagnostic Imaging, Hematology/Cardiology, Oncology, Primary Care, Specialized Therapeutics og Women's Healthcare. Med innovative produkter sikter Bayer Schering Pharma mot en ledende posisjon i markedet for spesialbehandling. Ved bruk av nye ideer vil Bayer Schering Pharma bidra til medisinske fremskritt og bedre livskvalitet.

I Skandinavia er Bayer Schering Pharma en del av Bayer Norden, som er en regional enhet i det internasjonale konsernet Bayer AG. Bayer Norden omfatter Danmark, Sverige, Norge og Island samt Estland, Latvia og Litauen. Bayer Schering Pharma har 475 ansatte og en nettoomsetning på 731 millioner euro og et operativt resultat på 15,8 millioner euro (2006).

Forward-Looking Statements
This news release contains forward-looking statements based on current assumptions and forecasts made by Bayer Group management. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future results, financial situation, development or performance of the company and the estimates given here. These factors include those discussed in our public reports filed with the Frankfurt Stock Exchange and with the U.S. Securities and Exchange Commission (including our Form 20-F). The company assumes no liability whatsoever to update these forward-looking statements or to conform them to future events or developments.