Nye, positive data for behandling av aggressivt lymfom

Ved å bruke Zevalin – et målsøkende legemiddel – ved behandling av den vanligste typen lymfekjertelkreft, kan man forbedre resultatet av den første behandlingen. Ved tilleggsbehandling med Zevalin har man klart å forbedre resultatet hos 80 % av pasientene som opplevde delvis remisjon ved hjelp av cytostatika.

Studien ble presentert i går på årets største hematologikongress, ASH, som i år avholdes i Orlando, USA.

Den aktuelle typen lymfekjertelkreft er svært aggressiv. Den kalles diffust storcellet B-cellelymfom (DLBCL), og er den vanligste typen av Non-Hodkins lymfom (NHL). Å oppnå komplett remisjon av sykdommen ved første behandling er et viktig mål for behandlingen av aggressivt lymfom. I studien oppnådde 5 av de 20 pasientene som fikk kjemoterapien CHOP, bare delvis remisjon. Hos 4 av 5 av disse pasientene klarte man å forbedre responsen etter tilleggsbehandling med Zevalin. Zevalin ble godt tolerert hos pasientene som fikk behandlingen, og den vanligste bivirkningen var midlertidige lave nivåer av hvite blodlegemer.

”Disse førstelinjedataene er svært lovende, ettersom de viser at Zevalin kan forbedre kvaliteten på responsen når preparatet brukes som tilleggsbehandling hos pasienter med DLBCL,” uttaler professor Luigi Zinzani fra instituttet for hematologi og medisinsk onkologi ved universitetet i Bologna, Italia.

Resultatene fra professor Zinzani er også en viktig støtte for ZEAL-studien som ble startet i høst. Denne store, internasjonale fase III-studien skal fastslå Zevalins rolle som tilleggsbehandling ved DLBCL hos eldre pasienter som oppnådde komplett remisjon etter å ha fått rituximab og kjemoterapi. ZEAL har nylig begynt å inkludere pasienter på flere steder i Sverige.

Målsøkende behandling direkte mot de syke cellene
Zevalin er et antistoff som gjenkjenner og fester seg på lymfomceller. Antistoffet har også radioaktivt yttrium-90 koblet til seg for å bestråle og dermed ødelegge lymfomcellene som er igjen i kroppen. Tanken er at man på denne måten får fjernet også de siste, knapt målbare restene av sykdommen og øker pasientens overlevelsestid.

Referens: Zinzani et al. ASH 2006 Abstract Nummer 2431. A Phase II Trial of CHOP chemotherapy followed by Yttrium 90 (90Y) Ibritumomab Tiuxetan (Zevalin®) for previously untreated elderly diffuse large B-cell lymphoma (DLBCL) patients.

Schering Norge AS, 12 desember 2006

For mer informasjon vennligst kontakt Lisa Emilsson, Informsjonssjef, tel. 00 46 8-728 42 00, eller gå inn på www.schering.no.