Tidlig antistoffbehandling forbedrer prognosen for leukemipasienter

Resultatet fra en fase III studie viser at MabCampath har bedre effekt enn
klorambucil som første linjes behandling.

Studien CAM307 er en internasjonal fase III studie som sammenlikner MabCampath® (alemtuzumab) med klorambucil som behandling av tidligere ubehandlede pasienter med kronisk lymfatisk leukemi (B-KLL). Resultatet ble idag presentert på det 48. møtet til ”The American Society of Hematology (ASH)” i Orlando, USA.

De pasientene som ble behandlet med MabCampath fikk en lengre såkalt progresjonsfri overlevelse, dvs. at pasientene etter gjennomført behandling levde videre uten at sykdommen ble forverret. Behandlingen med MabCampath reduserte risikoen for at pasienten ble verre av eller døde av sykdomen med 42% sammenliknet med klorambucil (p=0.0001).

“Resultatet viser at pasienter som fikk 12 ukers behandling med MabCampath ikke hadde behov for ytterligere behandling i de to påfølgende årene (mediantid)”, sier studiens hovedutprøver, Peter Hillmen, MB, ChB, of the Leeds General Infirmary, Leeds, United Kingdom.

”Resultatet bekrefter det vi så i vår subkutane studie i 2002*”, sier Jeanette Lundin, spesialistlege på Karolinska sjukhuset og Dr. ved Karolinska Institutet i Solna.
”Den høye responsfrekvensen, den forlengede progresjonsfrie overlevelsen og det forlengede behandlingsfrie intervallet for disse pasientene, støtter sammen med andre data at MabCampath er en effektiv medisin ved KLL. Det betyr også at MabCampath bør utprøves som en komponent i fremtidige studier av kombinasjonsbehandlinger og ved såkalt konsolideringsbehandling”.

Tidligere presenterte resultater fra studien har vist at nærmere 30% flere svarte på behandlingen med MabCampath sammenliknet med klorambucil (83% vs. 55%). Resultater som har blitt presentert tidigere viser Dessuten kunne man konstatere at sikkerheten for pasienten er den samme med MabCampath som med klorambucil, som anses som ett av de sikreste legemiddel mot KLL.

“Sammen med Genzyme ser vi fram mot i starten av 2007 å søke indikasjon for MabCampath ved første linjes behandling av kronisk lymfatisk leukemi” uttaler Peter Zündorf, sjef for Scherings globale forretningsområde for onkologi.
” Nå som vi har kunnskap om MabCampaths fordeler ved første behandling, er vårt neste mål å undersøke legemidlets fulle potensial i kombinasjon med andre preparat samt i såkalt konsolideringsbehandling”

* Lundin et al Blood 2002;100:768-773

Schering Norge AS, 12 desember 2006

For mer informasjon vennligst kontakt Lisa Emilsson, Informsjonssjef, telf. 00 468-728 42 00, eller gå inn på www.schering.no

Schering Norge AS er et datterselskap av Schering AG, et forskningsbasert legemiddelselskap. Scherings virksomhet er fokusert på fire forretningsområder: Gynecology & Andrology, Oncology, Diagnostic Imaging og Specialized Therapeutics for invalidiserende sykdommer. Som en global aktør ønsker Schering å ha en ledende posisjon på disse områdene. Selskapets sterke forsknings- og utviklingsressurser sammen med et nettverk av eksterne partnere sikrer at Schering kontinuerlig vil utvikle nye lovende produkter. Selskapet vil gjennom forskning bidra til medisinske femskritt i sin streven etter forbedret livskvalitet: Making Medicine Work

Genzyme: One of the world's leading biotechnology companies, Genzyme is dedicated to making a major positive impact on the lives of people with serious diseases. This year marks the 25th anniversary of Genzyme’s founding. Since 1981, the company has grown from a small start-up to a diversified enterprise with more than 8,500 employees in locations spanning the globe and 2005 revenues of $2.7 billion. Genzyme has been selected by FORTUNE as one of the “100 Best Companies to Work for” in the United States.

With many established products and services helping patients in more than 80 countries, Genzyme is a leader in the effort to develop and apply the most advanced technologies in the life sciences. The company's products and services are focused on rare inherited disorders, kidney disease, orthopaedics, cancer, transplant and immune diseases, and diagnostic testing. Genzyme's commitment to innovation continues today with a substantial development program focused on these fields, as well as heart disease and other areas of unmet medical need.