Bazar setter norgesrekord!

Report this content

Pressemelding, 20. desember 2004 Bazar setter norgesrekord! Bazar Forlag og Øyvind Hagen får en fantastisk julegave i år: De setter opplagsrekord i Norge for en oversatt bok, med 175 000 eksemplarer av Da Vinci-koden. Ingen annen oversatt bok har klart tilsvarende i løpet av sitt første utgivelsesår. Pågangen fra bokhandlerne er enorm. Bazar jobber natt og dag for å levere stadig nye opplag av Da Vinci-koden og Hellig blod, hellig gral. For Bazar har i løpet av to uker kommet opp i et 4. opplag på 45 000 eksemplarer av boken til Richard Leigh, Michael Baigent og BBC-journalisten Henry Lincoln. Forlagssjef Øyvind Hagen tror det er hunger etter sjelelig føde og identitet i et uforutsigbart og helkommersielt samfunn som er en driver til det fantastiske salget. – Romaner som fokuserer på teologi, samfunnsforståelse og konspirasjoner engasjerer tankene og setter holdningene våre på prøve, sier Øyvind Hagen. Han mener at det er viktig å riste i grunnvollene til såkalte etablerte sannheter innenfor religions- og kulturlivet. Åndelig hunger Verden og media er opptatt av materialistiske verdier, som blant annet gir seg utslag i internasjonale TV-programmer som ”Ekstrem forvandling” og realityserier hvor målet er å skape nye kjendiser. Men mange er tydeligvis mettet av lettvintheten. Nå søker stadig flere etter åndelig føde. – Jeg tror den vanvittige etterspørselen etter Da Vinci-koden, Hellig blod, hellig gral og andre bøker i samme sjanger er et tegn på åndelig hunger, mener Hagen. Han er overbevist om at folk søker en religiøs, kulturell og historisk identitet gjennom disse bøkene. – Det kan virke som om de tradisjonelle trosretningene har fjernet seg fra folks hverdag. Stadig færre klarer å identifisere seg med for eksempel statskirken. Gjennom å lese slike bøker, får folk en utfordring og et helt annet religiøst perspektiv. Så får det være opp til den enkelte å avgjøre hva de vil tro på, sier Hagen. – Stadig flere søker etter indre og ytre velvære. Folk trenger en balanse mellom kropp og sjel, sier nordensjef Ola Gaute Aas Askheim i analyseselskapet Distincta. – Vi lever i et sekularisert samfunn, der gudene har mistet mye av kraften sin. Folk plukker og setter sammen, og tror gjerne på både Jesus og astrologi, avlutter han. Også fra en rekke andre steder i landet meldes det om en økende religionshistorisk interesse. – Folk er nok søkende. De vil finne mer ut om den religiøse dimensjonen i tilværelsen, sier Fredrik Falck i Tanum bokhandel til NRK. Norges største bokkampanje Øyvind Hagen ser lyst på fremtiden. Suksesser som Harry Potter, fra Hagens tid i Ex Libris, Elleve minutter, Alkymisten, Da Vinci-koden og Hellig blod, hellig gral viser at Hagen har evnen til å velge suksessene og å satse på dem. Høstens satsing på Da Vinci-koden og Hellig blod, hellig gral er den største i forlagsbransjen noensinne, og viser at Hagen tenker nytt også i markedsføringen. 14. januar kommer Dan Browns Engler & demoner, som er den første boken med Robert Langdon i hovedrollen. Hagen blir ikke overrasket om også denne boken blir en suksess. Bazar – som i fjor var det mest lønnsomme forlaget her i landet – ser ut til å gjenta bedriften i år også, med den enorme suksessen julegavehandelen bidrar til. For mer informasjon Forlagssjef Øyvind Hagen, Bazar Forlag AS, 970 23 830, oyvind.hagen@bazarforlag.com Kjell Jørgen Holbye, Bazar Forlag AS, 905 21 577, kjell.holbye@bazarforlag.no Pressebilder og bokomslag, fri til publisering, ligger på www.bazarforlag.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no