Bokbransjens Oscar til debutromanen Før jeg sovner – utgis på norsk i januar!

Den engelske debutanten SJ Watson innkasserte forrige uke den prestisjefylte prisen The Galaxy National Book Award for 2011, i konkurranse med sterke navn som Robert Harris, C J Sansom, Ian Rankin og Val McDermid. Watson fikk prisen for den psykologiske thrilleren Før jeg sovner, som kommer på norsk i januar.  The Galaxy National Book Awards (tidligere the British Book Awards) er en serie litterære priser for beste bok i forskjellige kategorier. Tidligere i år har S J Watson også mottatt Daggerprisen (John Creasay New Blood), som utdeles av The Crime Writers’ Association.

Før jeg sovner er en psykologisk thriller om 47 år gamle Christina Block, som hver morgen våkner opp ved siden av en fremmed som sier han er mannen hennes. Hun blir fortalt at hun har vært utsatt for en ulykke, som har forårsaket delvis hukommelsestap. Hver kveld når hun sovner glemmer hun det som skjedd den dagen. For å huske hva som har skjedd, begynner hun å skrive dagbok. Jo nærmere sannheten hun kommer, jo mer usannsynlig virker den.

S J Watson studerte fysikk ved Universitetet i Birmingham. I 2009 ble Watson tatt opp i det første kullet ved Faber Academy’s “Writing a Novel”- kurs, og det var der debutromanen Før jeg sovner ble skrevet. Den er nå solgt til 40 land, og gikk rett inn på bestselgerlistene i blant annet USA, England, Tyskland, Nederland og Australia. Ridley Scotts produksjonsselskap har kjøpt filmrettighetene.

Før jeg sovner utgis av Bazar Forlag 19. januar 2012.

“Helt enkelt den beste debutromanen jeg noen gang har lest.” – Tess Gerritsen

“Minner – virkelige, falske og litt av begge deler – ligger i hjertet av Watsons uforglemmelige og intrikate debut … Watson turnerer det som kunne ha blitt et billig forfatterknep på en glimrende måte, og bygger opp til et rystende uventet klimaks.” - Publishers Weekly

“Et råd: Ikke begynn å lese denne hvis du ikke er helt sikker på ikke å bli forstyrret …” – Le Point

For mer informasjon, anmeldereksemplar eller intervjuforespørsel, kontakt Marthe Hov Jacobsen, Bazar Forlag, tlf 23 10 96 74, e-post: marthe.jacobsen@bazarforlag.com