Europas hotteste krimforfatter til Norge

I april 2011 var SJ Watson en totalt ukjent debutant. Denne uken er krimdebuten hans Før jeg sovner nr. 1 i England, boken er solgt til 42 land, har fått to av bokbransjens gjeveste priser og filmrettighetene er solgt til Ridley Scott. 2. og 3. februar gjester han Oslo.

En morgen våkner Christine i en fremmed seng. I et ukjent rom. Med en fremmed mann i dobbeltsengen. Det er hennes ektemann.

En ulykke et par tiår tidligere har påført henne en spesiell type hukommelsestap. Med en gang hun sovner, viskes all hukommelse vekk. Hun vet ikke hvem hun er. Hun kjenner ikke ektemannen, Ben. Alt hun lærer og får vite i løpet av dagen er borte neste morgen. Det er først når psykiateren som behandler henne ber henne om å skrive dagbok, at hun begynner å få en slags hukommelse. Problemet er bare at hele hukommelsen er samlet i dagboken. Når hun avslører ektemannens løgner og tilbakeholdelse av fakta brer uhyggen seg. For hvem kan hun egentlig stole på?

SJ Watsons psykologiske thriller er behørig prisbelønnet. Som fjorårets mest bejublede debutant mottok han blant annet «bokbransjens Oscar-pris», Galaxy National Book Awards, og Dagger (New Blood) Award, en av de gjeveste prisene innenfor kriminallitteratur. Boken er solgt til 42 land og har ligget på bestselgerlistene i samtlige land der den er utgitt. Som for eksempel USA, England, Tyskland, Nederland og Australia.

Filmrettighetene er solgt til Ridley Scott (Thelma og Louise, Gladiator og Blade Runner ).

Dette er noen av anmeldernes dom over «Før jeg sovner»:

"Det er vanskelig å komme på en debut fra de siste årene som er like original som den er ambisiøs i sitt utgangspunkt, eller så perfekt i sin utførelse som S.J.Watsons Før jeg sovner" - Herald on Sunday

“Uforglemmelig” - Listeners review

“Et råd: Ikke begynn å lese denne hvis du ikke er helt sikker på ikke å bli forstyrret …” - Le Point

“Watsons debutroman avdekker en historie som både er komplisert og hypnotiserende. … Watsons perfekt timede fortellerteknikk driver historien frem til et vanvittig klimaks som vil forfølge leseren lenge etter at han eller hun har lukket denne bemerkelsesverdige boken.” - Kirkus Reviews (starred review)

«… dokumenterer til fulle at i de beste kriminalromanene er det i sinnet det skjer... En roman som synliggjør krimsjangerens arvesølv». - Aftenpostens anmeldelse av den engelske utgaven av boken

SJ Watson: Før jeg sovner * Oversatt av Peter A. Lorentzen * Kr. 349,- * I salg 25.1.2012

Mer om denne og andre av vårens utgivelser finner du her

For mer informasjon, kontakt Marthe Hov Jacobsen, Bazar Forlag, tlf 23 10 96 74, e-post: marthe.jacobsen@bazarforlag.com