Hardkokt krim fra mellomkrigstidens Berlin

Den våte fisken er en stor, historisk kriminalroman på høyt nivå som gir et levende bilde av den tyske hovedstaden i en rastløs og dekadent tid.

Berlin 1929: Demonstrasjoner og opptøyer truer rikets sikkerhet. Den unge, ærgjerrige kriminalassistent Gereon Rath er blitt “degradert” til politiets sedelighetsavdeling etter å ha skutt en mann i selvforsvar. Men han klarer ikke å la være å blande seg inn i drapsavsnittets arbeid, og da liket av en mann blir funnet i en av Berlins kanaler, øyner Rath sjansen til å oppklare saken på egen hånd og få tilbake jobben som drapsetterforsker.

Opplysningene om den drepte er sparsomme. Han er blitt torturert på det grusomste før han ble myrdet og slengt i kanalen. Mannens identitet er ukjent, men man vet at han var av russisk avstamning. Før Rath helt forstår hva som foregår, blir han trukket stadig lenger inn i en sak om organisert kriminalitet, pengesmugling og politiske grupperinger – langt inn i politiets egne rekker.

Volker Kutscher er født i 1962. Han har studert tysk, filosofi og historie, og har jobbet som journalist. Nå er han forfatter på heltid. Den våte fisken er første bind i en planlagt serie med Gereon Rath som hovedperson.

Sagt om Den våte fisken

«… særdeles velskrevet, den tegner et realistisk og medrivende portrett av en historisk tid i en fascinerende by, og den er spennende. Hva mer kan man forlange?» Kristeligt Dagblad

«… underholdende historieundervisning på høyt nivå.» Jyllands-Posten

«Det er saften og kraften i Volker Kutschers tidsbilder som gjør Den våte fisken til en så stor leseropplevelse. Men det er heller ikke noe galt med plottet.» Berlingske Tidende