Juniors forunderlige verden

Siden han lå i mors liv, har Junior visst noe ingen andre vet: En komet vil utrydde alt liv på jorden om 36 år. Han vokser opp i en skakkjørt arbeiderklasse i Maine på 1980-tallet, mens han hele tiden funderer på ett spørsmål: Spiller det noen rolle hva jeg gjør?

Mens Junior grubler over meningen med livet i en verden han vet er dømt til undergangen, kommenterer stemmen som har fulgt ham helt siden unnfangelsen, alle hans valg.  Stemmen har også noe å si om forholdet til hans nærmeste: den nervøse moren, den kokainavhengige broren Rodney som er baseballstjerne, den distanserte faren, og sist, men ikke minst om Juniors livslange kjærlighet Amy.  Junior har en trøblete tilværelse, men opptrer til slutt som en superhelt som kan redde menneskeheten.

Alt betyr noe! er en en svært kritikerrost roman om de store spørsmål i livet, om valg og prioriteringer. For selv når alt virker meningsløst, har hver minste ting du gjør i livet betydning.

SAGT
om Alt betyr noe!

“Gjennom hele historien fryder vi oss over Ron Curries forfriskende, hysterisk morsomme fantasi.” New York Times

“Jeg har aldri skrevet direkte til dere tidligere, men med Alt betyr noe! kan jeg ikke la være. Sannsynligvis har dere sett lignende skryt mange ganger tidligere. Likevel, Alt betyr noe! er en av de beste romanene av en nålevende forfatter som jeg noensinne har lest … Du står foran en av ditt livs beste leseopplevelser.” - Den amerikanske forleggeren Simon Lipskar, Writers House

“Dette kan være den nye Frantzen eller Safran Foer!” - Fra konsulentuttalelsen

“For lesere som er lei av det samme kjedsommelige grå, for de som har lest så mye at de setter pris på en overraskende og elegant historie, for de som gjerne vil le, gråte, banne og fremfor alt bli oppbrakt fordi slutten kommer nærmere for hver side de leser: Kjøp Alt betyr noe! Selv om den mangler skandinavisk nedstemthet, tam uforsonlighet og lammende likhet, handler denne romanen om tro, håp og kjærlighet mer fantastisk enn … tro, håp og kjærlighet i andre historier. Jeg har sett fremtidens medielandskap og der, under et epletre, sitter han. Ron.”- Jonas Bonnier, CEO Bonnier AB på www.bonnierpublications.fi/inspiroidu/blogi/everything-matters

Ron Currie jr. er født og oppvokst i Maine, der han fortsatt bor. Hans debutbok Gud er død vant i 2009 Addison M. Metcalf Award fra The American Academy of Arts and Letters og The New York Public Library Young Lions Fiction Award. Alt betyr noe! er oversatt til et dusin språk.

RON CURRIE JR. Alt betyr noe!
Originaltittel Everything matters| Oversatt av John Erik Frydenlund
355 sider | kr 349,- | ISBN 978-82-8087-309-5| I salg nå