Robust PC for røffe arbeidsforhold

Report this content

– De nye robuste Getac-PC-ene er blant det råeste verden hittil har sett, sier administrerende direktør, Jan Erik Njå i informasjonssikringsselskapet Bedriftssystemer. Selskapet inngikk nylig en avtale med Getac om salg av de superrobuste PC-ene i Norge. De nye modellene er som skreddersydd for ekstremt tøffe arbeidsforhold.

15. oktober 2008

De nye robuste PC-ene som lanseres i løpet av høsten har blant annet ekstra stor disk, skjerm tilpasset både ekstremt sollys og nattmørke, i tillegg til at de tåler salttåke. PC-ene egner seg derfor spesielt godt til olje- og offshorebransjen, bygg og anleggsbransjen, og andre typiske røffe yrker. I løpet av høsten lanseres så mange som fire nye ”ATEX sone 2”-modeller.

- Vi i Bedriftssystemer er veldig stolte av å tilby Getac til våre kunder. Det er fordi maskinene, spesielt modellen B300, både moderniserer og effektiviserer hverdagen til alle som har behov for en robust PC som tåler å løftes fra kontorpulten og ut på byggeplasser og oljeplattformer. Det er store kostnader å spare ved å ta i bruk dette utstyret, fordi PC-brukerne kan ta med seg beregninger og modeller ut i felten, sier administrerende direktør i Bedriftssystemer, Jan Erik Njå.

Bedriftssystemer inngikk nylig en avtale med det Taiwanbaserte selskapet Getac om å distribuere PC-ene i Norge. Getac er en del av Mitac Technology Group.

James Bond til folket
Getac regnes for å være blant markedets mest robuste bærbare PC-er til bruk i krevende omgivelser ute og inne og er i kategorien ”rugged. Det vil si at de tåler store ytre påkjenninger som støv, støt, vibrasjoner, fuktighet, salttåke og temperaturforandringer. Maskinene kan leveres med integrert GPS og kan også fås med integrert HSDPA (3G kommunikasjon).
- Vi kan jo godt kalle de for ekte James Bond PC-er, som gjør arbeidshverdagen mer effektiv for ingeniører, arkitekter, entreprenører, Forsvaret eller andre næringer som er avhengige av robuste arbeidsverktøy, sier Njå.

Getac er PC-er for folk som virkelig er på farten. Tastaturet er behagelig i bruk og også sikret mot at fukt og smuss trenger ned i maskinens indre.
I høst kommer Getac med fire nye maskinmodeller som er ”ATEX sone 2”-godkjente, det vil si godkjent for bruk på arbeidsplasser innen olje- og gassproduksjon.

Jobbe med nattbriller og svart skjerm
Bakgrunnsbelysningen i skjermen består av lysdioder som kan justere lysstyrken fra 1200 til 1,7 Nits. En skjerm av lysdioder gir også bedre batterikapasitet fordi diodene krever mindre strøm enn tradisjonelle LCD baserte skjermer. Skjermen har en beskyttelsesplate på utsiden som både gir en ekstra beskyttelse men også fungerer som et filter som bidrar til å øke lesbarheten i sollys.
– Denne teknologien gjør lesbarheten i sollys til den beste vi har sett på en bærbar PC, sier Bedriftssystemers produktsjef for Getac, Henning Linnebjerg. En annen unik egenskap med skjermen er at lysstyrken også kan skrus kraftig ned slik at den går an å brukes sammen med nattbriller (Night Vision Goggles).
– Da ser LCD-skjermen svart ut for alle andre enn den som sitter og arbeider med brillene på, sier Linnebjerg.

Sikker mot spionasje
For å sikre Getac ytterligere kan Bedriftssystemer installere programvare som krypterer innholdet i maskinene. De er dermed også sikret mot industrispioner og andre som av en eller annen grunn skulle være interesserte i en bedrifts hemmeligheter.
- Alt for få bedrifter har fram til nå sikret seg mot dette, noe vi synes er urovekkende og håper derfor å bidra til å gjøre norske bedrifter enda sikrere i tiden framover, sier Njå. Getac B300 er også installert med en fingeravtrykksleser for å autentifisere ved pålogging.

Bedriftssystemer viser fram Getac og andre produkter innen sikring av sensitiv informasjon under Offshore Tecnology Days i Bergen 15.til 16. Oktober og er å treffe i Arenum Exhibition Centre, hall B, stand 327.

For mer informasjon, ta kontakt med Bedriftssystemer:
Produktsjef Getac Henning Linnebjerg, tlf: +47 482 58 411
Administrerende direktør Jan Erik Njå, tlf: +47 907 86 803
Se også www.bedriftssystemer.no for pressebilder og produktinformasjon.

Om Bedriftssystemer
Bedriftssystemer er ledende i Norge innen sikring av sensitiv informasjon til privat og offentlig sektor i de skandinaviske markedene. Selskapet ble etablert i 1990 da den tidligere datadivisjonen i Alcatel Norge ble skilt ut som et eget selskap. I dag leverer Bedriftssystemer avanserte it-løsninger innen områdene datasikkerhet, informasjonssikring og datakommunikasjon. Selskapet eies av ledelsen og ansatte. Bedriften har 13 ansatte og har et salgskontor i Stockholm. www.bedriftssystemer.no

Om Getac
Getac ble etablert i USA i 1989 som et datterselskap fra MiTAC Computing Group og General Electric (GE) Aerospace Group. Getac leverer i dag robuste bærbare PCer til bruk i krevende omgivelser. Eksempler på bruk kan være innenfor: nødetater, byggebransjen, Forsvaret, gruvedrift, olje og gassvirksomhet samt andre som har behov for robuste bærbare løsninger.