Salgsrekord med sikkerhetsløsninger

Report this content

Datatyveri, spionasje, uhell og menneskelig svikt har blitt lønnsom butikk for det norske informasjonssikringsselskapet Bedriftssystemer. Omsetningen for 2008 økte med over 70 prosent sammenlignet med 2007. For å få bukt med misbruk av sensitiv informasjon lanserte Bedriftssystemet nylig nettportalen Informasjonssikring.no.

Bedriftssystemer er en ledende leverandør av informasjonssikringsløsninger til privat og offentlig sektor i de skandinaviske landene. Godt salg av kvalitetsløsninger sikret selskapet salgsrekord for fjoråret. I 2008 utgjorde omsetningen 90,5 millioner kroner, tilsvarende en økning på over 70 prosent sammenlignet med 2007. Resultatet var 1,1 millioner kroner, mot 1,3 året før. En stor andel av fortjenesten i 2008 ble brukt til lansering av nye produkter og til utvikling av en ny webshop for informasjonssikringsprodukter. – Markedet for informasjonssikringssystemer er i sterk vekst. Stadig flere bransjer får øynene opp for risikoen de hver dag utsettes for ved å slurve med datasikkerheten. Forsvarsindustrien har tradisjonelt sett vært de som tidligst har innsett viktigheten av informasjonssikkerhet, men nå merker vi økende interesse fra både privat og offentlig sektor. Dette gjelder særlig olje- og offshorebransjen og bygg- og anlegg. Andre viktige satsningsområder fremover er helsesektoren, advokatbransjen og finansbransjen, sier administrerende direktør Jan Erik Njå i Bedriftssystemer. – Manglende rutiner og systemer for oppbevaring av bedriftssensitiv informasjon eller personopplysninger kan innebære store verditap for mange selskaper. Allikevel slurver folk stygt med oppbevaring av sensitiv informasjon, enten den er lagret på pc, minnepinne eller på mobiltelefon. At noen selskaper nå skjerper de interne rutinene og retningslinjene for lagring av sensitiv informasjon hjelper lite dersom utstyret og løsningene ikke holder mål, sier Njå. Han understreker at informasjonen både må krypteres og fysisk sikres for å unngå informasjonslekkasje. For å få bukt med misbruk av sensitiv informasjon lanserte Bedriftssystemer nylig nettportalen Informasjonssikring.no. Siden inneholder informasjon om kvalitetsprodukter relatert til sikring av data både på sentrale servere, arbeidsstasjoner og mobile enheter. Det være seg krypterte minnepinner og disker, ulike typer krypteringssoftware, portkontroller og brannmurløsninger, samt robuste PC-er og PDA-er. Bedriftssystemer lanserer i tillegg en rekke nye og spennende informasjonssikringsløsninger i løpet av våren og sommeren. Noen eksempler er forbedrede krypteringsløsninger for pc-er, minnepinner med passordbeskyttelse, innebygde sikkerhetsapplikasjoner og applikasjoner for sporing og destruering av informasjon på avveie.