Viking Fottøy AS tilbake på norske hender

Viking Fottøy AS tilbake på norske hender

(Oslo 15. januar 2007) Den tradisjonsrike fottøyprodusenten Viking er tilbake i norsk eie. Bertel O. Steen AS har i dag kjøpt Viking Fottøy AS av nederlandske Hevea B.V.
for 29 millioner euro.

- Flere generasjoner nordmenn har vokst opp med Viking gummistøvler, og vi er imponert over hvordan Viking Fottøy AS har utviklet seg de siste årene. Selskapet har i dag en sterk posisjon i det skandinaviske markedet, gode produkter, solid konkurranseevne og bra lønnsomhet, sier Marius Steen, konsernsjef i Bertel O. Steen AS

Sport- og fritidsmarkedet er raskt voksende både i Norge og internasjonalt, og oppkjøpet er et ledd i en langsiktig industriell satsning. Bertel O. Steen AS, som gjennom Asics Skandinavia AS distribuerer Asics løpssko og sportsartikler i Norge, Sverige og Danmark, vil nå doble sin omsetning innen sport og fritid til ca. 600 millioner kroner. Over 60 % av omsetningen vil være utenfor Norge.

Viking Fottøy AS er en spesialisert virksomhet som tilbyr et komplett utvalg av komfortable vanntette sko og støvler av høy kvalitet som dekker de fleste bruksområder og aldersgrupper, i stor grad basert på Gore-tex® - teknologien.

Selskapet ble opprinnelig startet av sunnmøringen Per Mathias Røwde i Askim i 1920. Produksjonen i Askim sysselsatte på det meste 3000 personer, inkludert en betydelig bildekkproduksjon. Orkla kjøpte virksomheten i 1986, og solgte den videre til nederlandske Hevea B.V. i 2000. Viking Fottøy AS er i vekst og hadde i 2005 en omsetning på 287,1 millioner kroner, og et driftsresultat på 24,75 millioner kroner.

- Bertel O. Steen AS har, på lik linje med Viking Fottøy AS, lange tradisjoner å vise til og vi ser frem til å delta i videreutviklingen av selskapet, sier Steen.

I henhold til vanlig praksis må transaksjonen godkjennes av konkurransemyndighetene før den gjennomføres med endelig virkning.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Marius Steen, konsernsjef, mob +47 90831214

Se også: www.bos.no, www.vikingfootwear.com

Bertel O. Steen-konsernet er et av Norges største service- og handelsselskap.
Konsernet importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Peugeot, smart®, Daihatsu, Kia, Chrysler, Jeep og Dodge i Norge. Disse merkene distribueres gjennom et landsdekkende forhandlernett, hvorav en stor andel er eiet av Bertel O. Steen Detalj. Konsernet eier også den frittstående verkstedkjeden Snap Drive.

Gjennom Asics Scandinavia er konsernet engasjert i sportsbransjen med salg og distribusjon i av Asics løpssko og sportsartikler Norge, Sverige og Danmark.

Bertel O. Steen Eiendom forvalter en betydelig eiendomsmasse knyttet til bil og andre virksomheter hovedsakelig i østlandsområdet. Bertel O. Steen Industri er engasjert i salg av dieselmotorer til hurrtiggående båter samt formidling og salg av sikkerhets- og forsvarsmateriell fra ledende internasjonale leverandører.

Bertel O. Steen- konsernet har ca. 2.200 medarbeidere og omsatte i 2005 for 7,6 milliarder kroner.
Informasjonen er sendt gjennom Observer http://www.waymaker.no