Italia avvikler spillmonopolet

Report this content

Italia avvikler spillmonopolet Fra og med neste år er spillmonopolet i Italia fjernet. Ved å slippe til spillselskapene, sikrer den italienske stat seg milliardinntekter, samtidig som den beholder kontrollen over spillmarkedet. - Jeg håper virkelig norske politikere ser hva som skjer i Europa. Dersom Trond Giske gjør som italienerne, kan han sikre seg store tilskudd til kultur og idrett på budsjettet sitt fremover. Det blir egentlig på samme måten som konsesjonsavgiften TV 2, P4 og Kanal24 betaler, sier Morten Petersen, som leder den norske virksomheten til Betway.com. Det var før helgen det ble klart at Italia foreslår å fjerne monopolet på spill, og åpne opp for private spillselskaper. Lovforslaget innebærer at spillselskap som ønsker å drive i det italienske markedet betaler en lisensavgift på ca 1,6 millioner kroner (€ 200.000), samt tre prosent av omsetningen sin til statskassen. I tillegg kreves det godkjennelse av den italienske tilsynsmyndigheten AAMS. Dermed vil Italia kunne redusere sitt store budsjettunderskudd med cirka 88 milliarder kroner (€ 11 mrd). - Det nye lovforslaget er helt i tråd med den såkalte Gambelli-dommen i EU, og flere andre rettssaker i Europa. De statlige spillmonopolene vakler, men håndtert på riktig måte ser vi at ny lovgivning kan sikre betydelige midler i statskassen, samtidig som staten beholder kontrollen og oversikten over spillmarkedet, sier Petersen. Spillbransjen er i kraftig vekst, og spillende nordmenn i stadig økende antall tipper på oddsen eller spiller poker på nettet. Gjennom en avvikling av også det norske monopolet, vil disse utenlandske selskapene kunne bidra med store beløp gjennom lisensavgifter, prosenter av omsetningen og skattekroner, samt etablere arbeidsplasser i Norge. - En avvikling av monopolet vil være bra for alle parter, både staten, spillerne og spillselskapene, sier Morten Petersen. I Italia planlegger man dessuten en budgivningsprosess for å kunne åpne ytterligere 7.000 landbaserte spillbutikker. Gambelli-dommen kan lese på www.curia.eu.int. For mer informasjon: Kontakt country manager Morten Petersen: 920 55 493, eller administrerende direktør Per-Ivan Selinder.: +44 7920 523 340. Betway.com eller Carmen Media Group Ltd. Send gjerne en mail til pr@betway.com ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no