• BEWI ASA/

BEWI inngår avtale om kjøp av majoritetsandel av det børsnoterte polske selskapet IZOBLOK for å styrke sin posisjon mot bilindustrien

Report this content

BEWI, en ledende leverandør av emballasje, komponenter og isolasjonsløsninger, har i dag inngått en avtale om å kjøpe en majoritetsandel av det børsnoterte polske selskapet IZOBLOK. IZOBLOK leverer komponenter av ekspandert polypropylen (EPP) til bilindustrien i Europa.

«Vi er veldig fornøyde med denne transaksjonen. Den bekrefter vår strategi om å lede an i konsolideringen av et marked som har vist betydelig vekst. Gjennom dette oppkjøper styrker vi vår markedsposisjon mot bilindustrien betraktelig. IZOBLOK er et solid selskap med en sterk posisjon innen EPP-komponenter til denne industrien i Europa. Sammen blir vi den ledende leverandøren av komponenter til en bransje vi forventer vil fortsette å vokse på den andre siden av pandemien,» sier Christian Bekken, administrerende direktør i BEWI.

BEWI ASA har inngått en avtale om kjøp av 54,21 prosent av aksjene, tilsvarende 65,66 prosent av stemmerettene, til IZOBLOK Spółka Akcyjna (“IZOBLOK”). Oppkjøpet er strukturert som et kjøp av et holdingselskap, hvorpå selgerne vil overføre sine IZOBLOK-aksjer til holdingselskapet før transaksjonen fullføres. Holdingselskapet vil eie en kombinasjon av ikke-børsnoterte aksjer (serie A-aksjer) med stemmepreferanser og aksjer notert på Warszawa børsen (GPW Main Market). I henhold til polske regler, vil overføringen av IZOBLOK-aksjer til holdingselskapet utløse et pliktig tilbud på inntil to tredjedeler (2/3) av stemmerettene i IZOBLOK, tilsvarende et pliktig tilbud 0,44 prosent av stemmerettene i IZOBLOK utover de nevnte 65,66 prosent.

Gjennomføringen av oppkjøpet er betinget av vanlige betingelser. Oppkjøpet forventes sluttført i løpet av andre kvartal 2021.

Før oppkjøpet har BEWI en årlig omsetning på cirka 15 millioner euro til bilindustrien. Selskapet har anlegg for produksjon av EPP-komponenter til bilindustrien i Sverige og Portugal, med salg til flere land i Europa.

IZOBLOK har en markedsandel på omtrent 20 prosent av markedet for EPP komponenter til bilindustrien i Europa og er dermed en av de største aktørene innen produksjon av EPP-deler til bilindustrien. IZOBLOK har en veldiversifisert og voksende portefølje av blue-chip-kunder, som Volkswagen Group, Jaguar Land Rover, BMW, Hyundai og Ford. Selskapet har en strategisk geografisk beliggenhet sør i Polen og gjennom datterselskapet i Tyskland (IZOBLOK GmbH), med utviklet infrastruktur som sikrer effektiv tilgang til kunder over hele Europa. Videre har selskapet en godt utviklet eiendomsportefølje bestående av fire produksjonsanlegg.

Bilindustrien i Europa har blitt hardt rammet av Covid-19-pandemien, og har påvirket IZOBLOKs inntekter og resultater negativt de siste tolv månedene. For perioden februar 2020 til januar 2021 hadde selskapet en omsetning på 38 millioner euro og en EBITDA på 1,5 millioner euro. Resultatene for andre og tredje kvartal 2020/2021 indikerer imidlertid at IZOBLOK er på vei tilbake til et normalt, pre-Covid-19, nivå. For hele regnskapsåret fra 1. mai 2018 til 30. april 2019 rapporterte IZOBLOK inntekter på 51 millioner euro og en EBITDA på 6 millioner euro.

«IZOBLOK er en integrert leverandør som oss, med produksjon av både råstoff og sluttprodukter. Selskapene våre passer godt sammen og vi ser et stort potensiale for synergier, spesielt relatert til vår virksomhet rettet mot bilindustrien,» fortsetter Bekken.

Ledelsen av IZOBLOK, med administrerende direktør Przemysław Skrzydlak i spissen, vil fortsette å lede selskapet. BEWI ønsker å være en aktiv eier.

«Komponenter laget av EPP passer utmerket til bruk i biler. I tillegg til å være støtdempende, kan de redusere støy, forbedre akustikken og erstatte andre komponenter for å redusere vekten. Dette betyr at det brukes mindre energi, reduserer utslipp fra fossile biler og utvider rekkevidden for elektriske biler,» sier Bekken.

Den avtalte kjøpesummen for 54,21 prosent av aksjene, som nevnt ovenfor, er på rundt 16,5 millioner euro, hvorav cirka 13,5 millioner euro vil bli betalt i kontanter, og det resterende vederlaget vil bli betalt ved utstedelse cirka1 090 000 nye aksjer i BEWI ASA. Kontantandelen av oppkjøpet vil bli finansiert gjennom tilgjengelige midler, samt oppkjøpsfinansiering levert av Nordea som forventes å bli refinansiert gjennom gjeld og /eller egenkapital.

SpareBank 1 Markets AS har fungert som BEWIs rådgiver på oppkjøpet, og DLA Piper har vært juridisk rådgiver i forbindelse med transaksjonen.

Selgerne har vært representert av PwC (M&A lead advisory), Olesiński & Wspólnicy (juridisk rådgivning) og Chabasiewicz, Kowalska & Partners (juridisk rådgivning).

For mer informasjon, kontakt:

Charlotte Knudsen, direktør for IR og kommunikasjon BEWi ASA, tlf: +47 9756 1959

Marie Danielsson, finansdirektør BEWI ASA, tlf: +46 70 661 0047

Om BEWI ASA

BEWI er en internasjonal leverandør av emballasje, komponenter og isolasjonsløsninger. Selskapets forpliktelse til bærekraft er integrert i hele verdikjeden, fra produksjon av råvarer og sluttprodukter til gjenvinning.

BEWI ASA er notert på Oslo Børs under ticker BEWI.

Informasjonen er slik at BEWI ASA er pålagt å publisere i samsvar med EUs markedsmisbruksforordning. Informasjonen ble sendt ut for offentliggjøring gjennom kontaktpersonen som beskrevet ovenfor kl. 20:30 CEST 28. april 2021

Om IZOBLOK Group

IZOBLOK Group er en internasjonal markedsleder som spesialiserer seg på prosessering av skummet polypropylen (EPP). I fire fabrikker (3 i Polen og 1 i Tyskland) med et samlet areal på 40.000 kvadratmeter produseres mer enn 30 millioner EPP-produkter årlig, hovedsakelig for bil- og logistikkindustrien. De viktigste kundene til IZOBLOK Group er de ledende internasjonale merkene innen bilindustrien i både OEM og TIER 1, samt logistikk.

IZOBLOK Group er notert på børsen i Warszawa under ticker IZB.

Saker diskutert i denne børsmeldingen kan utgjøre fremtidsrettede uttalelser. Fremtidsrettede uttalelser er utsagn som ikke er historiske fakta, og som kan identifiseres med ord som "tro", "forvente", "forutse", "strategi", "har til hensikt", "anslå", "vil", "kan", "fortsett", "skal" og lignende uttrykk. De fremtidsrettede uttalelsene i denne utgivelsen er basert på ulike antagelser, hvorav mange i sin tur er basert på ytterligere antakelser. Selv om selskapet mener at disse forutsetningene var rimelige når de ble gjort, er disse forutsetningene iboende underlagt betydelige kjente og ukjente risikoer, usikkerheter, beredskaper og andre viktige faktorer som er vanskelig eller umulig å forutsi og er utenfor dets kontroll.

Faktiske hendelser kan avvike vesentlig fra forventet utvikling på grunn av en rekke faktorer. Slike risikoer, usikkerheter, beredskaper og andre viktige faktorer kan føre til at faktiske hendelser avviker vesentlig fra forventningene som er uttrykt eller antydet i denne utgivelsen av slike fremtidsrettede uttalelser. Selskapet gir ingen garantier for at forutsetningene som ligger til grunn for de fremtidsrettede uttalelsene i denne kunngjøringen, er fri for feil, og aksepterer heller ikke noe ansvar for den fremtidige nøyaktigheten av uttalelsene i denne kunngjøringen eller noen forpliktelse til å oppdatere eller revidere uttalelsene i denne kunngjøringen for å gjenspeile påfølgende hendelser. Du bør ikke stole unødig på de fremtidsrettede uttalelsene i dette dokumentet.

Informasjonen, meninger og fremtidsrettede uttalelser i denne kunngjøringen snakker bare på datoen og kan endres uten varsel. Selskapet påtar seg ingen forpliktelse til å gjennomgå, oppdatere, bekrefte eller offentliggjøre noen revisjoner av fremtidsrettede uttalelser for å gjenspeile hendelser som oppstår eller omstendigheter som oppstår i forhold til innholdet i denne kunngjøringen.