Vellykket produksjon av byggesystemer fra 100% resirkulert materiale

Report this content

BEWi, en ledende leverandør av emballasje-, komponenter- og isolasjonsløsninger, annonserer at selskapet har gjennomført produksjon av formstøpte byggematerialer laget av 100% resirkulert ekspandert polystyren (EPS). Produksjonen ble gjort på BEWis anlegg på Frøya. Dette betyr at selskapets nye produktlinje GreenLine snart vil inkludere et komplett utvalg av bærekraftige løsninger for bygningsisolasjon, fra plater i forskjellige dimensjoner til fundamentsystemer (ringmur, L-element).

«Dette er et gjennombrudd for hele bransjen. Dette viser at EPS, der det aktuelt, ikke bare er uerstattelig når det gjelder bruksområde og egenskaper, men også et 100% bærekraftig valg,» sier Eskil Wahl, salgssjef for BEWi Insulation i Norge. «Hos BEWi er bærekraft kjernen i vår innovasjon, både for materialer og produkter. Vi ønsker å tilby innovative produkter som har en bærekraftig profil i en sirkulær verdikjede. Vi er stolte av å kunne tilby kundene våre løsninger fra resirkulert materiale og samtidig øke det bærekraftige aspektet ved løsningene,» fortsetter Wahl.

BEWi har tidligere lansert sitt Recycled Inside konsept, som er EPS laget av opptil 100% resirkulert materiale. Fram til nå har produksjonen konsentrert seg om isolasjonsplater, som produseres ved en blokkstøping- og trådkutteprosess. Etter gjennomføring av testproduksjon av formstøpte byggematerialer fra 100% resirkulert EPS, er BEWi et skritt nærmere å kunne tilby et komplett produktsortiment fra resirkulert materiale.

BEWi har et ambisiøst mål om å samle inn 60 000 tonn EPS-avfall årlig. Avfallet kommer både fra bygnings- og emballasjeindustrien. Etter innsamling prosesserer BEWi avfallet om til ny EPS ved egne anlegg, og er således den første og eneste i bransjen som opererer sirkulært.

For mer informasjon, kontakt:

Charlotte Knudsen, kommunikasjonsdirektør BEWi ASA, tlf: +47 9756 1959
Eskil Wahl, salgssjef BEWi Insulation Norge, tlf: +47 406 05 605

Om BEWi ASA

BEWi is an international provider of packaging, components and insulation solutions. The company's commitment to sustainability is integrated throughout the value chain, from production of raw materials and end goods, to recycling of used products. The company creates value for customers by offering sustainable solutions in innovative and efficient ways. With a vision to protect people and goods for a better every day, BEWi is leading the change towards a circular economy.