Nykommere på hustoppen 2012

Bestselgeren Aurora troner fortsatt på Nordbohus sin ti-på-topp-liste, men hakk i hæl følger både godt etablerte Arcturus og nykommeren Opal

Klassikeren Arcturus inntok i fjor ti-på-topp-lista for aller første gang, og seilte like godt opp på en suveren andreplass.

– Dette er veldig gøy! Arcturus har vært med i Nordbohus sine huskataloger i mange, mange år. At så mange valgte dette huset i fjor, viser at vi har lyktes med den langsiktige satsningen mot godt voksne huskjøpere som velger en lettvint, moderne enebolig framfor leilighet, mener markedssjef i Nordbohus Stian Moursund.

Det nyeste huset på lista, Lun, kom på markedet i 2011. I 2012 ble det boligbyggerens sjette mest solgte hus. Denne boligen kombinerer det tradisjonelle og spennende, og tilfredsstiller dessuten Husbankens strenge krav til kvalitet og energibruk.

Funksjon foran kos

Ifølge husprodusenten Nordbohus spores en endring i husønskene. Innendørs står funksjonaliteten i sentrum. Effektiv planløsning, åpne rom, brede kjøkkenskuffer og vaskerom nært inngangen er egenskaper som scorer høyt. I forhold til husets ytre sverger imidlertid mange fortsatt til det tradisjonelle og koselige uttrykket.

Fjorårets listetopper kombinerer i stor grad funksjonell utforming med tradisjonelt uttrykk. Det er ifølge Moursund ingen tilfeldighet.

Tomt styrer boligvalg

I 2012 valgte hver tredje Nordbohuskunde å bygge hus på egen tomt. Dette har dog ikke vært noen utfordring for boligleverandøren som tilbyr et bredt boligspekter som enkelt kan tilpasses tomtestørrelse, himmelretning, atkomst, helning og utsikt.

Totalt utgjorde eneboliger hos Nordbohus rundt halvparten av alle deres boligsalg i 2012.

– Huskatalogen for 2011–2012 traff godt og bredt. Det skal vi følge opp i 2013-katalogen, sier markedssjefen, som i fjor også lanserte en egen huskatalog for tomannsboliger.

Nordbohus ti på topp 2012

1. Aurora. Har ligget på Nordbohus sin salgstopp siden 2003. I 2012 valgte én av sju Nordbohus-kunder det koselige huset med halvannen etasje, saltak og ark.
  2. Arcturus. Seilte opp på en suveren andreplass et lite tiår etter lanseringen. Er et resultat av Nordbohus sin bevisste satsing mot en voksen kjøpergruppe som foretrekker en enkel, moderne enebolig framfor leilighet.
  3. Opal. Nykommer i 2009 og har allerede blitt en klassiker. Herskapelig og elegant.
  4. Nukleus. Kombinerer det moderne og funksjonelle med et tradisjonelt uttrykk. Har vært med siden 2001. Deler plassen med:
  5. Orion. To hele etasjer med et tradisjonelt og elegant ytre. Resultat av god arkitektur og markedsforståelse.
  6. Espira. Storfamiliens klassiker med fem soverom og vinkelform. Deler plassen med:
  7. Lun. Ny i oktober 2011 og ble tatt imot med åpne armer. Utsøkt tradisjonell og spenstig, og imøtekommer Husbankens strenge krav.
  8. Bias. Mye hus for pengene! Innholdsrikt og kostnadseffektivt.
  9. Link. Har sammen med Lun og Nukleus bidratt til å utvide oppfatningen av ”mainstream” hus. Lansert i 2004 og stadig mer populær blant stadig flere kjøpergrupper. Deler passen med:
  10. Norma. God kombinasjon av koselig og moderne. Kommer i sokkelversjon i 2013.

Hele sju av de ti publikumsfavorittene tilfredsstiller kravene til finansiering i Husbanken: Aurora, Opal, Nukleus, Orion, Lun, Bias og Link.

Om Nordbohus

• Nordbohus er landets nest største boligbygger med 70 forhandlere over hele landet. I 2012 bygde Nordbohus i alt 1231 boenheter[RB1] .
  • Selskapet tilbyr et bredt spekter av eneboliger, tomannsboliger og leiligheter, samt fritidsboliger og garasjer.
  • Nordbohus tilbyr boliger både på egne boligfelt og for kunder med egen tomt.
  • I 2012 utgjorde eneboliger rundt halvparten av alle fjorårets boligsalg.
  • Eneboliger, tomannsboliger, rekkehus og leiligheter ført opp på Nordbohus sine egne felt og tomter utgjorde to tredeler av hussalget.
  • Nordbohus sitt byggesystem med tilhørende sjekklister og styringssystem har produktdokumentasjon Teknisk Godkjenning (TG) fra SINTEF Certification.

Kontaktinformasjon:

Stian Moursund, Markedssjef Nordbohus AS