Mytene faller: Naturlig myggmiddel holder flåtten borte

Report this content

Mytene faller: Naturlig myggmiddel holder flåtten borte Inntil nå har man trodd at bare det kjemiske stoffet DEET beskytter mot flått. Det er feil. Nå viser en svensk studie at naturlige planteoljer virker frastøtende på flåtten og derfor kan redusere risikoen for bitt. Myggmidlet MyggA Natural, som også selges i Norge, inneholder stoffene forskerne har undersøkt. Laboratorietester indikerer at midlet har en nær 100 prosent effekt i å frastøte flåtten. Studien gjennomføres av en forskningsgruppe ledet av professor Thomas Jaenson ved Evolusjonsbiologisk senter på Uppsala Universitet. Emnet for studien er økologisk parasittologi og planter som kilde til midler mot mygg og flått. I studien anvendes blant annet det nye myggmidlet MyggA Natural, som nylig kom på markedet også i Norge og selges i apotek. Full effekt - Våre foreløpige data i laboratorieforsøk viser at MyggA Natural nærmest har 100 prosent effekt i å frastøte flått, sier professor Thomas Jaenson. - Vår forskning i Afrika har vist at flere tradisjonelt brukte planter har en sterkt frastøtende effekt på blodsugende insekter og flått. Ved Enhet for økologisk kjemi (KTH) i Stockholm identifiserer vi de ulike virkestoffende i de mest lovende vekstene. I felten og laboratoriet tester vi de mest lovende plantenes og stoffenes frastøtende egenskaper mot flått og stikkmygg, forteller han. Virkestoffet PMD som utvinnes av planten Eucalyptys citriodora (Corymba citriodora) kommer fra Australia. Det er nesten like effektivt som det syntetiske stoffet DEET (dietyltoluamid), men er altså basert på en helt naturlig olje. MyggA Original mot flått Professor Jaensons forskergruppe har tidligere testet MyggA Original mot flått. Dette midlet inneholder DEET, og er dokumentert å ha en svært god effekt mot både flått og mygg. Spesielt mot flått anbefales spesielt MyggA våtservietter, som inneholder liposomer som gir langtidseffekt. Disse selges i sportsbutikker over hele landet. MyggA Original inneholder ikke mer enn 20 prosent DEET, og tilfredsstiller således sikkerhetskrav EU setter og som vil gjelde i Norge fremover. Midlet er trygt å bruke, men Statens forurensningstilsyn anbefaler ikke bruk på barn yngre enn tre år. For mer informasjon, kontakt: Katarina Reuterskiöld, Bioglan Pharma AB, tel: 00 46-280 81 66 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/16/20040616BIT20860/bild.html Bilde