Bore- og produksjonsoppdatering

Stavanger 28. august 2009, Norwegian Energy Company ASA (Noreco - OSE:NOR), Noreco gir en oppdatering på sitt pågående boreprogram, der to brønner er avsluttet, og tre brønner er i gang. Disse brønnene vil øke Norecos produksjon betydelig gjennom resten av 2009.

Brage
På Brage-feltet i Norge ble boringen av A-22A-brønnen er avsluttet som en "ultra long reach" vanninjeksjonsbrønn til Bowmore-strukturen. Produksjonsbrønnen på Bowmore produserer fortsatt på høye rater vil ytterligere understøttes med vanninjeksjon. Boreprogrammet på Brage fortsetter med boringen av den første av to nye produksjonsbrønner. Produksjonen fra denne brønnen forventes å starte i oktober 2009. Noreco har en 12 % eierandel i Brage.

Nini og Nini East
På Nini-feltet i Danmark ble boring og komplettering av Nini vanninjeksjonsbrønnen NA-9 ble ferdigstilt i juli. Brønnen er for tiden nedstengt grunnet ferdigstilling av vanninjeksjonsrørledningen på Nini. Produksjonsbrønnen NA-10 på Nini-feltet ble ferdigstilt i august, og vil bli starte produksjon i løpet av de nærmeste dagene. Etter gjennomført boreprogram på Nini-feltet, ble Mærsk Resolute flyttet til Nini Øst og har startet boring av utbyggingsbrønner der. Nini Øst har etter planen produksjonsstart i fjerde kvartal 2009. Noreco har en 30 % eierandel i Nini og Nini Øst.

Tasta
Leteboring på Tasta-prospektet i Norge, hvor Noreco eier 40 % og er operator, starter i dag. Resultater ventes i oktober.

2009 produksjon
Med bakgrunn i produksjonsresultatene så langt i år, og prognosene for resten av 2009, er Norecos estimat for gjennomsnittlig daglig produksjon i 2009 revidert til 13 000- 13 500 fat oljeekvivalenter per dag. Dette utgjør ca. 5 % reduksjon av tidligere guiding på 14 000 fat oljeekvivalenter per dag. Reduksjonen i guiding er i hovedsak grunnet forsinkelse i boreprogrammet på Nini-feltet. Dette har forsinket leveranse av produksjons- og injeksjonsbrønner på Nini, noe som igjen har ført til forsinkelser på boringen på Nini Øst. De reduserte prognosene for 2009 representerer en utsettelse av produksjon til 2010 relatert til tidspunkt for oppstart av brønner, og ikke tap av reserver. De nye brønnene på Nini, Nini Øst og Brage vil gi en betydelig økning i Norecos produksjon gjennom resten av 2009.

Kontakter:
Scott Kerr, administrerende direktør, +47 99 28 38 90