E.ON Ruhrgas ny operatør på Huntington

Stavanger, 12. januar 2009: Norwegian Energy Company ASA (Noreco - OSE:NOR), De ikke opererende rettishetshaverne på Huntingtonfeltet i Storbritannia har enstemmig besluttet å fjerne Oilexco som operatør av lisensen og godkjent E. ON Ruhrgas som ny operatør.

- Vi har satt pris på det arbeidet og den innsatsen Oilexco har lagt ned som operatør og beklager de hendelsene som har ført til denne uheldige situasjonen. Når Oilexco nå er satt under administrasjon mener vi at endringen i operatørskap er til det beste for rettighetshaverne. Det er viktig å hurtig fjerne all usikkerhet knyttet til utviklingen av Huntington og ta vare på verdiene i denne viktige eiendelen. Skiftet av operatør sikrer at fremdriften i utbyggingen vil være på linje med partnernes planer. Vi gir E. ON Ruhrgas vår fulle støtte som operatør og ser frem til å samarbeide videre med Oilexco i deres nye rolle som lisenspartner, sier administrerende direktør Scott Kerr i Noreco.

Etter at Storbritannias Høyesterett 7. januar 2009 satte Oilexco North Sea Limited ("Oilexco") under administrasjon har de partnerne på lisens nummer P.114 som ikke er operatør enstemmig valgt å benytte seg av sin rett til å fjerne Oilexco som operatør av lisensen og akseptere E. ON Ruhrgas UK Exploration and Production Limited  ("E.ON Ruhrgas UK Exploration and Production Limited") som ny operatør. Byttet av operatør har virkning fra i dag og har blitt iverksatt i henhold til avtalen som regulerer lisensen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Scott Kerr, administrerende direktør (+47 992 83 890)
Einar Gjelsvik, direktør for investorkontakt (+47 992 83 856)