Låneavtale underbygger leteprogram i 2008 og 2009

Stavanger, 4. februar 2008: Norwegian Energy Company ASA (OSE:NOR), Noreco signerte i dag en låneavtale på 800 millioner kroner med Sparebank1 SR-Bank og DnB NOR. Låneavtalen vil finansiere opp til 70% av Norecos lete og avgrensningsprogram på norsk sokkel de neste to årene.

- Vi er godt igang med vårt omfattende lete og avgrensningprogram, med 30 brønner over tre år. To brønner har allerede blitt ferdigstilt, og tre ytterligere brønner pågår nå. Låneavtalen sikrer os finansiering for størstedelen av dette programmet til en lav kost for selskapet, sier administrerende direktør Scott Kerr.
Avtalen er en 800 millioner kroner lånetrekkfasiliteten og 25 millioner US dollar garantifasiliteten med Sparebank1 SR-Bank og DnB NOR som långivere og garantister. Lånefasiliteten skal benyttes til å finansiere opp mot 70 % av Noreco's letevirksomhet i 2008 og 2009. Garantifasiliteten skal benyttes i forbindelse med borekontrakt inngått med Seadrill for boreriggen West Alpha. Låne- og garantiavtalen vil endelig gjennomføres når sedvanlige betingelser er oppfylt.

Scott Kerr, administrerende direktør (+47 992 83 890)
Einar Gjelsvik, direktør for investorkontakt (+47 992 83 856)