Noreco 2.kv. 2008 - Sterkeste kvartal i selskapets historie

Stavanger, 24. juli, 2008: Norwegian Energy Company ASA (Noreco, OSE:NOR), Oljeselskapet Noreco fikk i andre kvartal sitt beste kvartalsresultatet noensinne, samtidig som balansen ble bedret betydelig gjennom oppkjøp, emisjoner og refinansiering. Driftsinntektene var på 639 millioner kroner i kvartalet, mens driftsresultatet  ble 466 millioner kroner. Ny rekordpris for oljesalg ble satt i juli på 138 dollar per fat.

- Vi er selvsagt godt fornøyd med vårt første kvartal med overskudd. Det viktigste for selskapet var imidlertid de strategiske grepene som ble foretatt. I løpet av andre kvartal kjøpte vi oljeproduserende felt i Danmark, foretok to emisjoner og refinansierte gjelden til bedre betingelser, og posisjonerte oss for ytterligere vekst. Vi har ambisiøse vekstmål, og arbeider hardt og strukturert for å nå disse. I andre kvartal nådde vi etter min mening flere viktige milepæler som viser at selskapet utvikler seg i tråd med de langsiktige planene vi tidligere har kommunisert, sier administrerende direktør Scott Kerr

Nøkkeltall 2. kv 2008
Driftsinntektene ble 639 millioner kroner i andre kvartal (476 mill kr i 1. kv 2008, 0 mill kr i 2. kv 2007).
Driftsresultatet (EBITDA) ble 466 millioner kroner (273 mill kr i 1. kv 2008, -48 mill kr i 2. kv 2007).
Resultat etter netto finanskostnader og skatt ble 39 millioner kroner (-28 mill kr i 1. kv 2008, -16 mill. kr i 2. kv 2007)

Høydepunkter i 2.kv 2008:
  • Vellykket boring i produserende felt bidro til økt oljeproduksjon i kvartalet - gjennomsnittsproduksjon var 11 550 fat oljeekvivalenter
  • Oppkjøpet av Talisman Oil Denmark Limited understøttet Norecos strategi om å bygge et ledende, uavhengig olje- og gasselskap i Nordsjøen
  • Restrukturering av gjeldsporteføljen reduserer årlige rentekostnader med ca 65 millioner kroner
  • God treffrate på det pågående lete- og avgresningsprogrammet - hittil har sju av åtte brønner har vært vellykede

Utsiktene
Selskapet har kommet over i en ny fase etter kjøpet av Talisman Oil Denmark Ltd. og refinansieringen. Dersom oljeprisen holder seg på samme nivå ventes resultatet i tredje kvartal å bli veldig sterke. Kjøpet av Talisman Oil Denmark Ltd. ble først formelt gjennomført den 18. juni, og oppkjøpet bidro derfor kun med 12. Noreco er et vekstselskap og vil fortsette med å skape verdier organisk og gjennom oppkjøp. Et omfattende arbeidsprogram er planlagt for den siste halvdel av 2008, inkludert viktige leteboring og milepæler for utbyggingene. .

Rapport for 2.kv og presentasjon
Rapport for 2.kv og presentasjon er vedlagt, og er også tilgjengelig på www.oslobors.no og www.noreco.com. Noreco vil holde en presentasjon Noreco torsdag 24. juli klokken 09:00 norsk tid på Hotel Continental, Stortingsgt. 24/26, Oslo. Presentasjonen vises også som video webcast. Web cast-sendingen vil være tilgjengelig på www.noreco.com og på www.oslobors.no/webcast, både som direktesending og senere i arkivert versjon.

Telefonkonferanse
Noreco vil også holde en telefonkonferanse med muligheter for å stille spørsmål 24. juli kl 14:00 norsk tid. For å delta på telefonkonferansen ring 800 888 60 fra Norge eller + 47 23 10 93 50 for deltagere utenfor Norge. Pin koden er 722161

Scott Kerr, Administrerende direktør (+47 992 83 890)
Einar Gjelsvik, Direktør for investorkontakt  (+47 992 83 856)