Noreco godt posisjonert for verdiskapning

Stavanger, 22. oktober 2009: Norwegian Energy Company ASA (Noreco - OSE:NOR), Oljeselskapet Noreco presenterer i dag sine resultater fra tredje kvartal, med driftsinntekter på 355 millioner kroner og et nettoresultat minus 134 millioner kroner. Den nylig gjennomførte emisjonen på på 1,2 milliarder kroner og refinansiering av obligasjonslån på 2 milliarder kroner posisjonerer Noreco for verdiskapning fra lisensporteføljen.

Den vellykkede refinansieringen av obligasjonslånene og den nylig gjennomførte emisjonen sier administrerende direktør i Noreco, Scott Kerr.

Resultater for 3. kvartal
Produksjonen på 9 725 fat per dag ble realisert til 65 $/fat, noe som ga driftsinntekter på 355 millioner kroner for kvartalet. Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) var -51 millioner kroner og nettoresultatet var - 134 millioner kroner.

- Produksjonen og resultatene i tredje kvartal var negativt påvirket av nedstengingen på Siri-feltet i Danmark. Partnerne på Siri implementerer nå en midlertidig løsning for å gjenoppta produksjonen fra feltet, sier Scott Kerr, administrerende direktør i Noreco,

Produksjonen for 2009 er forventet å bli 10 500 - 11 000 fat per dag på grunn av nedstengningen på Siri.

Styrket finansiell posisjon

-          Den vellykkede refinansieringen av obligasjonslånene på 2 milliarder kroner og den gjennomførte emisjonen på 1,2 milliarder kroner styrker selskapets finansielle posisjon vesentlig, og gir oss et solid fundament for verdiskapning fra vår lisensportefølje, sier Scott Kerr.

Noreco har en portefølje på sju produserende felter, fire pågående utbygginger, 20 olje- og gassfunn og over 50 letelisenser.

Produksjonen forventes å øke fremover på grunn av nye brønner og gjenopptatt produksjon. Norecos fire utbygginger vil øke selskapets produksjon med mer enn 15 000 fat per dag, og andre funn i porteføljen vil ytterlige øke produksjonen og reservene. I tillegg vil 6-10 letebrønner per år gi ytterligere verdioppside.

Rapport for tredje kvartal og presentasjon
Rapport for tredje kvartal og presentasjon er vedlagt. Disse er også tilgjengelig på www.oslobors.no og www.noreco.com. Noreco vil holde en presentasjon i dag klokken 09:00 på Felix Kurs og Konferansesenter, Bryggetorget 3, Oslo. Administrerende direktør Scott Kerr, Direktør for strategi og investorkontakt Einar Gjelsvik og Finansdirektør Jan Nagell vil representere selskapet. Presentasjonen vises også som webcast. Webcast-sendingen vil være tilgjengelig på www.noreco.com og på www.oslobors.no/webcast, både som direktesending og senere i arkivert versjon.

Kontakt:
Scott Kerr, administrerende direktør, +47 99 28 38 90