Rapport for 2. kvartal og første halvår 2008

Konsernregnskapet for 2. kvartal 2008 og første halvår 2008 omfatter Bonheur ASA og dets datterselskaper ("konsernselskapene") og konsernselskapenes eierandel i tilknyttede selskaper.

Sammenlignbare tall for samme periode i 2007 i parentes.

Hovedpunkter 2. kvartal 2008:
o Driftsinntekter NOK 1 735 millioner (NOK 1 723 millioner)
o EBITDA NOK 669 millioner (NOK 842 millioner)
o Driftsresultat (EBIT) NOK 458 millioner (NOK 619 millioner)
o Result etter skatt NOK 811 millioner (NOK 661 millioner)
o Majoritetens andel av netto resultat NOK 451 millioner (NOK 349 millioner)
o Resultat per aksje NOK 13,90 (NOK 10,80)
o Fortsatt sterkt marked for offshore boring
o Oppgradering og forlengelse av MS Braemar
o Salg av aksjepost i Comarit for NOK 488 millioner

Finansiell informasjon
Som en konsekvens av Bonheur ASAs eierandel på over 50% i Ganger Rolf ASA, er Ganger Rolf regnskapsmessig fullt konsolidert som et datterselskap av Bonheur ASA. Da Bonheur ASA og Ganger Rolf ASA eier sine viktigste investeringer i fellesskap, fører eierstrukturen også til full regnskapsmessig konsolidering av en rekke selskaper.

Driftsinntektene utgjorde NOK 1 735 millioner (NOK 1 723 millioner) i kvartalet, en økning på NOK 12 millioner. Inntektsøkningen i forhold til 2. kvartal i fjor skyldes i hovedsak økte inntekter fra virksomhetsområdet Offshore boring, delvis oppveid av lavere inntekter fra Flytende produksjon, Fornybar energi og fra tankvirksomheten. Kvartalsinntektene ble negativt påvirket av lavere valutakurser for USD og GBP mot NOK.

EBITDA for kvartalet var NOK 669 millioner (NOK 842 millioner). Etter avskrivninger med NOK 211 millioner (NOK 223 millioner) var driftsresultatet (EBIT) NOK 458 millioner (NOK 619 millioner).

Netto finansposter i kvartalet var positivt med NOK 400 millioner (positivt NOK 38 millioner). Økningen i netto finansposter fra i fjor skyldes i hovedsak en gevinst på NOK 409 millioner fra salget av aksjer i Comarit, lavere USD renter og urealiserte valutagevinster på rentebærende gjeld på grunn av lavere valutakurser for USD og GBP ved kvartalsslutt sammenlignet med kvartalets begynnelse.

Konsernets resultat etter estimert skatt var NOK 811 millioner (NOK 661 millioner), hvorav NOK 451 var relatert til majoritetsinteressen.

Minoritetsinteressenes andel av kvartalets netto resultat var NOK 360 millioner (NOK 312 millioner).

Inntektene hittil i år var NOK 3 521 millioner (NOK 3 370 millioner), mens EBITDA hittil i år var NOK 1 328 millioner (NOK 1 482 millioner). Netto finansposter var positivt med NOK 363 millioner (negativt NOK 8 millioner). Netto resultat før skatt hittil i år var NOK 1 294 millioner (NOK 1 031 millioner), mens netto resultat etter estimert skatt var NOK 1 193 millioner (NOK 1 000 millioner), hvorav NOK 554 millioner (NOK 526 millioner) tilfalt majoritetsinteressen.