Én av hundre leier inn utenlandsk arbeidskraft

Report this content

P R E S S E M E L D I N G Oslo 6. februar 2006 Én av hundre leier inn utenlandsk arbeidskraft Så mange som 81 prosent av norske boligeiere foretrekker at en i husstanden pusser opp boligen, fremfor å leie inn slektninger, venner eller håndverkere. En av ti svarer at de bruker etnisk norske, innleide håndverkere til å pusse opp, mens kun én prosent svarer at de bruker utenlandske, innleide håndverkerer. Det viser en landsdekkende undersøkelse blant over tusen norske boligeiere, gjennomført av Norges største boligblad, Vi i Villa. - Det er gledelig å se at så mange som åtte av ti foretrekker å pusse opp boligen sin selv. Jeg vil anta at en økende mengde av bolig- og interiørprogrammer på fjernsyn de siste årene, samt økt informasjonsmengde om oppussing generelt i mediene, har hatt en del å si som inspirasjonskilde for denne utviklingen. Når folk ser hvor lett og rimelig deler av oppussingarbeidet kan gjøres, og tilgangen og priser på byggevareprodukter er tilfredsstillende, er det flere som oppmuntres til å sette i gang med oppussingen på egen hånd. Dette til tross for at velstanden her i landet øker, sier administrerende direktør i Bonnier Responsmedier, Per Mortensen. Vi i Villa leses av en av tre nordmenn, og er med dette landets største boligblad. Tilbakemeldinger fra lesere, samt signaler i bransjen, tyder på at det nesten er blitt trendy å ha et oppussingsprosjekt på gang. Blant annet planlegger nesten halvparten av norske boligeiere å pusse opp badet sitt i løpet av 2006. - Vi har inntrykk av at leserne våre i stor – og kanskje økende grad – er opptatt av ”gjør-det-selv” tips og praktisk informasjon knyttet til oppussing, og resultatene fra undersøkelsen bekrefter vår mistanke. Samtidig er det viktig å huske på at bruk av godkjente håndverkere, som for eksempel elektrikere og rørleggere til oppussing av bad, på områder der deres kompetanse kreves, er veldig viktig. Så selv om åtte av ti svarer at de pusser opp selv, er det sannsynlig at flere av disse likevel leier inn håndverkere på visse områder, litt avhengig av hvilket rom de pusser opp, sier Mortensen. Samtidig understreker han at folk i dag er flinke til å klare mye helt på egen hånd, ikke bare menn, men også kvinner og unge. Undersøkelsen resultatene baserer seg på, er Villapanelet, et internettbasert, uavhengig og ikke-politisk panel som speiler boligeieres synspunkter på forskjellige områder. Panelet ble lansert i Norge høsten 2005, etter modell og idé fra søsterselskapet i Sverige, som har hatt et tilsvarende panel siden 2003. Respondentene i undersøkelsen består av norske boligeiere i alle fylker, i alle aldersgrupper og en tilnærmet lik fordeling av begge kjønn. Kontaktperson: Per Mortensen, administrerende direktør, Bonnier Responsmedier, 908 71 076 Om Vi i Villa Vi i Villa er Norges største og mest leste boligblad, og landets nest største trykte publikasjon, med et opplag på 1,2 millioner og 1,475 millioner lesere av hver utgave. Lesertallet har økt hvert eneste år, siden oppstarten i 2000. Vi i Villa distribueres gratis via Posten, seks ganger i året, til alle Norges enebolig-, flerbolig-, og rekkehuseiere. Bonnier Responsmedier, som er et datterselskap av Nordens største mediekonsern, Bonnier AB, står bak utgivelsen av bladet. Bonnier Responsmedier omsatte i 2005 for NOK 59,4 millioner i Norge. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=178502&fn=wkr0007.pdf