Vi vil ha store flatskjerm-TVer – på soverommet

P R E S S E M E L D I N G Oslo 14. august 2006 Vi vil ha store flatskjerm-TVer – på soverommet To av tre norske boligeiere har – eller skal snart kjøpe – flatskjerm-TV. Kun én av hundre sier de aldri vil ha flatskjerm-TV. En av tre er opptatt av å ha en stor skjerm, og nest etter stuen er det soverommet som er det mest populære oppholdsrommet for TV-titting. Det viser en landsdekkende undersøkelse blant 1140 norske boligeiere, gjennomført av Norges største boligblad, Vi i Villa. Kun én prosent av de spurte i boligundersøkelsen sier at de aldri kommer til å anskaffe seg flatskjerm-TV, mens 35 prosent ikke har noen direkte planer om å skaffe seg dette. Likevel utelukker de det ikke. Videre svarer 64 prosent at de har skaffet seg, eller planlegger å skaffe, seg en slik TV. – Vi var klar over at flatskjerm-TV er blitt et veldig populært produkt i norske hjem, ikke minst fordi prisene på denne typen brunevarer har sunket betydelig de siste par-tre årene, og produsentene lover bedre og bedre kvalitet og levetid. Men vi må ikke glemme at slike TV-apparater fortsatt er vesentlig dyrere enn vanlige apparater, og mange synes kanskje fortsatt at et femsifret beløp er mye å bruke på en TV, sier administrerende direktør i Bonnier Responsmedier, Per Mortensen. Hvem som allerede har rukket å skaffe seg en flatskjerm-TV gjenspeiles i norske boligeieres inntekter. Blant de husholdningene som har en årlig inntekt på under 200.000 kroner er det kun tre prosent som har skaffet seg flatskjerm-TV, mens blant de med inntekt over 700.000 er det ti ganger så mange som svarer bekreftende på det samme. Det er størrelsen det kommer an på Videre viser undersøkelsen at en av tre boligeiere synes det er viktig å ha en stor TV-skjerm, og særlig er det yngre menn som er opptatt av dette – selv om aldersmarginene ikke er særlig store. Halvparten av de under 30 år mener at det er viktig med stor skjerm, mens resultatet ligger ti prosentpoeng lavere for de over 50. – Vårt inntrykk er at menn fortsatt er mer opptatt enn kvinner av å ha det ”rette” tekniske utstyret, og at menn i noe større grad enn kvinner også bruker TV-en til andre ting enn kun å se på TV, som for eksempel å se film på DVD og spille TV-spill. Dette er nok med på å påvirke resultatet, sier Per Mortensen. En av tre har TV på soverommet Vi i Villa har også undersøkt nordmenns TV-vaner, og funnet ut at nesten alle norske boligeiere, 95 prosent har TV i stuen. En av ti har TV på kjøkkenet, og 34 prosent har TV på soverommet. – Kjøkkenet er som kanskje kjent blitt et stadig mer populært og sosialt oppholdsrom, utover inntak av dagens faste måltider. Mange boligeiere velger en åpen kjøkkenløsning nettopp på grunn av den utydelige grensen mellom stuens og kjøkkenets funksjon som bruksområde. Men at soverommet er et så yndet sted for TV-titting er kanskje mer overraskende. Én forklaring kan være at mange foretrekker å slappe av med litt TV-titting før de legger seg – fremfor for eksempel å lese. Særlig er det folk i 30-årene som liker å se TV på soverommet, sier Mortensen. Undersøkelsen viser også at flertallet av nordmenn, hele 43 prosent, har to TV-er. 39 prosent har én TV, mens 14 prosent har tre. To prosent har ikke TV i det hele tatt. For ytterligere kommentarer og tilgang til hele undersøkelsen, kontakt: Per Mortensen, administrerende direktør, Bonnier Responsmedier, tlf: 908 71 076 Om undersøkelsen Undersøkelsen utgjør en del av Villapanelet, et internettbasert, uavhengig og ikke-politisk panel som speiler boligeieres synspunkter på forskjellige områder. Panelet ble for første gang lansert i Norge høsten 2005, etter modell og idé fra søsterselskapet i Sverige, som har hatt et tilsvarende panel siden 2003. Respondentene i undersøkelsen består av norske boligeiere over 18 år. Alle fylker er representert. Om Vi i Villa Vi i Villa er Norges største og mest leste boligblad, og landets nest største trykte publikasjon, med et opplag på 1,2 millioner og 1,503 millioner lesere av hver utgave. Lesertallet har økt hvert eneste år, siden oppstarten i 2000. Vi i Villa distribueres gratis via Posten, seks ganger i året, til alle Norges enebolig-, flerbolig-, og rekkehuseiere. Bonnier Responsmedier, som er et datterselskap av Nordens største mediekonsern, Bonnier AB, står bak utgivelsen av bladet. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=14638&lang=NO