SAS Braathens gjør forretnings- reisen enklere og billigere

Report this content

SAS Braathens gjør forretnings-reisen enklere og billigere SAS Braathens og søsterselskapene Scandinavian Airlines i Danmark og Sverige setter nå fokus på forretningsreisende i Europa. Et nytt produkt, Economy Flex, innføres i kabinen. Prismessig er Economy Flex billigere enn vanlig forretningsklasse, men gir utstrakt mulighet til en effektiv og fleksibel reise. Samtidig oppgraderes servicen i Business på Europa-flygningene. -- Det er snart 25 år siden SAS, som ett av de første flyselskaper i verden, introduserte den nå tradisjonelle inndelingen i forretningsklasse og økonomiklasse om bord i sine fly. Forretningsklasse har på ingen måte utspilt sin rolle, selv om oppmerksomheten i de senere år først og fremst har dreid seg om lavprisselskaper og deres tilbud. Det finnes fortsatt en betydelig kundegruppe som prioriterer å kunne reise effektivt og komfortabelt høyere enn lavest mulig pris. Med vårt nye tilbud Economy Flex og oppgraderingen av Business-konseptet på våre Europa-flygninger fremstår vi som konkurransekraftig både i forretnings- og privatreisemarkedet, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens. Til grunn for utviklingen av det nye tilbudet til forretningsreisende ligger omfattende markedsundersøkelser som tydelig viser behovet for et reisetilbud som er bedre enn det som finnes i dag. Basert på data fra disse undersøkelsene kan kundene inndeles i tre grupper. Den største, som omfatter nærmere 45 prosent av de reisende, er utelukkende interessert i lave priser. Nesten like stor er gruppen som prioriterer en effektiv og smidig reise, men der også pris spiller en rolle. Over 20 prosent av de spurte svarte at prisen var sekundær så lenge de kunne reise effektivt og komfortabelt. --Vårt forretningskonsept er kommet til fordi forretningsreisende har disse ulike preferansene. Det nye konseptet gir oss mulighet til å imøtekomme alle behov, og i særdeleshet kravet om en problemfri og tidsbesparende reise til riktig pris, noe som i stadig større grad er i fokus blant dagens forretningsreisende, sier Robin Kamark, salgsdirektør i SAS Braathens. Economy Flex blir å finne på Europa-rutene til SAS Braathens fra 31. oktober i år. Salgsstart er 15. september. Nyskapningen innføres ikke på selskapets flygninger til de typiske feriedestinasjonene i Sør-Europa, heller ikke på rutene mellom de skandinaviske landene. På disse strekningene gir flertallet av de reisende klart uttrykk for at de prioriterer lave priser og et enkelt produkt. Business på SAS Braathens' Europa-flygninger opprettholdes som før med separat kabin. Det blir fortsatt gratis servering, og kvaliteten på maten blir vesentlig oppgradert. Som en del av komforttilbudet på Business vil f.eks. midtsetet i en Boeing 737 alltid være tomt, og avstanden mellom seteradene gir god plass til bena. Reisende kan sjekke inn ved egne skranker på flyplassene, og de har adgang til lounger. Economy Flex-passasjerene, som betaler en lavere pris enn i Business, vil også få gratis servering. I likhet med Business - passasjerene kan de ved behov endre sine billetter kostnadsfritt, de kan bruke de samme innsjekkingsskrankene, og det er heller ingen forkjøpskrav når det gjelder billettene. Economy Flex-billettene gir ikke adgang til lounger. Det blir ikke noe fysisk skille mellom Economy Flex og vanlig økonomiklasse om bord i flyene. De ulike konseptene markeres ved forskjellig trekk på setenes nakkestøtte. -- Vi slår nå et slag for de forretningsreisende, etter at vi i vår har lansert flere nye tilbud i markedet for fritidsreiser. Husholdningene vil fortsatt kunne reise billig med SAS Braathens i Europa, påpeker Petter Jansen. Priseksempler Oslo -London-Heathrow tur/retur i de tre klassene (laveste pris): Business NOK 7.418 Economy Flex NOK 6.145 Economy NOK 1.045* *Visse betingelser er knyttet til denne billetten For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør SAS Braathens tlf. 95 71 55 16 Siv Meisingseth, informasjonssjef SAS Braathens tlf. 95 71 61 45 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/23/20040820BIT00280/wkr0001.pdf