Gratis telefon for vanlige folk

Pressemelding Gratis telefon for vanlige folk (Oslo 12/11-2004) Nå er gratis telefon tilgjengelig for vanlige folk uten at man trenger å ha komplisert ekstrautstyr. Expert-kjeden selger nå en pakke fra det norske selskapet Briiz som inneholder en liten boks som kobles på den telefonen man allerede har, og - vips - kan man ringe gratis til alle fasttelefoner i Norge og øvrige Skandinavia. Forutsetningen er at man har ADSL eller bredbånd-abonnement, noe ca 500 000 nordmenn allerede har. Man trenger ikke lenger noe fasttelefonabonnement, men må betale den samme fastavgiften som hos Telenor (159 kroner pr mnd). Til gjengjeld er altså alle vanlige telefonsamtaler gratis. Til mobiltelefon er prisen ca. 40 prosent lavere enn med Telenor-abonnement, og til land utenfor Skandinavia betaler man en lav pris - vesentlig lavere enn andre vanlige tilbud i dagens marked. Enkelt å installere For første gang er såkalt IP-telefoni tilgjengelig for vanlige folk. IP-telefon betyr at man benytter internett til telefonsamtaler. Frem til i dag har dette vært en tjeneste mest for spesielt interesserte, og det har krevd litt kunnskap og ekstrautstyr for å komme i gang. Nå har altså Briiz, som den første, utviklet en enkel løsning som alle kan installere. Det eneste som kreves er faktisk at man plugger telefonen inn i en boks, og kobler denne til bredbåndslinjen igjen. Den vanlige hjemmetelefonen kan benyttes enten den er fast eller trådløs. - Vi har laget et alt-i-ett løsning som betyr et gjennombrudd innen IP-telefoni. Vi tror at vanlige folk raskt vil få øynene opp for hvor billig og enkelt det er å ringe på denne måten. Kvaliteten på telefonsamtalene kan best sammenlignes med en god mobiltelefon - noe som er så bra at de fleste ikke vil oppleve forskjell fra vanlig fasttelefon, sier daglig leder i Briiz Telecom, Arne Aarnes. Sparer 2000 kroner i året Abonnenter som går over til den nye løsningen telefon vil gjennomsnittlig spare rundt 2000 kroner i året - samtidig vil nok de fleste velge å ringe vesentlig mer når man vet at det ikke koster noe å ringe. Det kan bety økt livskvalitet for mange som er bekymret for at telefonregningen skal bli for høy. Startpakken fra Briiz koster 799 kroner hos Expert. Dette er en engangskostnad, og pakken inneholder alt man trenger for å komme i gang. Tidligere problemer med utstyr som ikke passet sammen er langt på vei eliminert. Det betyr at selv bestefar og bestemor nå kan ta moderne teknologi i bruk på en enkel måte. For ytterligere informasjon: Briiz Telecom Daglig leder Arne Aarnes Tel: 928 55 855 Briiz Telecom er et registert varemerke eiet av Ny Telefoni Holding as som ble etablert i mai i år. Selskapets forretningside er å utvikle nye og brukervennlige telefonitjenester som gir vanlige folk tilgang på lavere telefonpriser gjennom brukervennlig teknologi. Selskapet har brukerstøtte-avdeling i Våler i Solør, og administrasjon plassert på Skøyen i Oslo. IP-telefoni går ut på at man benytter en allerede betalt bredbåndslinje til transport av tale, i stedet for de tradisjonelle telelinjene. Med dette utgangspunktet oppstår det en alternativ kanal for transport, hvilket er svært konkurransedyktig da marginalkosten er 0. I tillegg masseproduseres standarisert sluttbruker-utstyr i stadig større grad, hvilket senker anskaffelseskostnaden til høyst overkommelige nivåer. Teknologien baner også vei for rimeligere, alternative "telefonsentral"-løsninger hvilket medfører vesentlig større konkurranse også på trafikkering av samtaler, alt til glede for brukerne som får lavere priser. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/12/20041112BIT21000/bild.html Bilde