Nyhetsbrev fra Bryggeri- og mineralvannforeningen

Report this content

Nyhetsbrev fra Bryggeri- og mineralvannforeningen Oktober 2003 JUKSEKUTT PÅ ØL OG BRUS FØRER TIL SMUGLING OG TAPTE ARBEIDSPLASSER En flaske øl blir 5 øre billigere etter avgiftsreduksjonen i statsbudsjettet, mens en boks brus blir 3 øre dyrere. Ølavgiften vil neste år være tre ganger så stor i Norge som Sverige, og desidert høyest i Europa. - Norsk bryggerinæring står overfor alvorlige problemer. Regjeringen holder ikke løftet i Sem-erklæringen om å redusere avgiftene på grensehandelsutsatte varer, sier informasjonsdirektør Helge Hasselgård i Bryggeriforeningen. Han peker på at ølavgiften ble satt opp med 2,2 prosent i fjor. Samtidig settes emballasjeavgiften opp neste år, og for en halvlitersboks med øl blir prisreduksjonen på minimale 3 øre etter avgiftskuttet på øl. - Dette har ført til at det nå smugles og innføres store mengder øl og mineralvann til Norge. At det er store gevinster å hente har Valgerd Svarstad Haugland bevist ved å selv handle fire brett med billig brus i Sverige, sier Hasselgård. Hasselgård sier videre at prisreduksjonen på sprit har redusert den ulovlige innførselen til et minimum. Det betyr at resepten fungerer og at Stortinget nå må skrive den ut for bryggeri- og mineralvannsnæringen. Les mer om reaksjoner på statsbudsjettet fra Stortinget på www.brom.no Mer om: - Valgerd Svarstad Haugland sparte 575 kroner på svenskebrus - Avgifter piner de minste mineralvannsprodusentene - Fortsatt nedgang i ølsalget - Nordmenn smugler øl og kjøper spriten på polet VALGERD SPARTE 575 KRONER PÅ SVENSKEBRUS Før helgen hadde Se og Hør et oppslag med Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland på grensehandel i Sverige. Hun handlet blant annet fire brett med brus. Fire brett med brus tilsvarer 96 bokser. Valgerd gjorde en god handel. I Sverige betaler kundene bare moms på bokser med brus, i Norge er det i tillegg produktavgift og emballasjeavgift. Det betyr at hun har spart 6 kroner pr boks. Dermed sparte hun 575 kroner i alt. - Det er en politisk sak at Svarstad Haugland som medlem av regjeringen må ha gitt opp det norske kostnadsnivået. Det paradoksale er hun selv har en stor del av ansvaret for at nettopp Norge har Nordens høyeste matpriser, sier sjefredaktør Odd Johan Nelvik i Se og Hør til VG. I tiden fra Bondeviks første regjering i 1997 har Valgerd vært med å sette opp produktavgiften med 32 prosent. Spritavgiftene har i samme periode har gått ned. Regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett lagt inn en reduksjon i avgiften på brus med 0,6 %, men samtidig øker emballasjeavgiftene. Resultatet er at en boks brus blir enda tre øre dyrere. Det blir nok ikke færre som tar handleturen til Sverige.. Les mer: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=81445 AVGIFTER PINER DE MINSTE MINERALVANNPRODUSENTENE Bryggeri- og mineralvannforeningen mener at produktavgiften på alkoholfrie drikker ikke har noen annen begrunnelse enn å skaffe inntekter til staten. De er ikke basert på helsemessige eller andre forbruksregulerende målsetninger. Sverige har ikke en slik avgift. Mengden av brus i grensehandelen tilsvarer nå den totale årsproduksjonen til Bryggeri- og mineralvannforeningens (BROM) ni minste mineralvannprodusenter. Spesielt sliter avgiften på de mindre distriktsbedriftene. Foreningen ønsker en full avvikling av avgiften og har derfor bedt Finanskomiteen i Stortinget om en nedtrapping. I påvente avviklingen ber BROM om at det innføres en terskel for produktavgiften på alkoholfrie drikker slik at de første tre millioner literne per bedrift ikke er avgiftspliktige. Dette betyr et kvantumsavhengig fritak for produktavgiften. Et slikt tiltak vil ha absolutt størst virkning for de minste bedriftene, og ha en klar distriktsprofil. FORTSATT NEDGANG I ØLSALGET September ga nok en liten nedgang i ølomsetningen. Hittil i år er det solgt 4,4 prosent mindre øl enn på samme tid i fjor. Salget av sukkerholdig brus går også ned, mens sukkerfri brus øker. Sider og ferdigdrinker (såkalt "rusbrus") hadde denne måneden de svakeste salgstallene siden disse drikkene ble introdusert i dagligvarehandelen i januar. Les mer: www.brom.no NORDMENN SMUGLER ØL OG KJØPER SPRITEN PÅ POLET I september beslagla tollere 14 000 liter pils. Til og med 30. september i år har tollvesenet beslaglagt 133 000 liter øl, mens tallet på samme tid i fjor var under 50 000. I tillegg er flere lass med billig pils stoppet i utlandet, bryggeriene og butikkene opplever samtidig en nedgang i etterspørselen av øl. Fra januar til 30. september har salget falt med 4,4 prosent. Beslag av sterkt brennevin stuper imidlertid. Hittil i år er det tatt 12 500 liter sprit over 60 prosent. Det er en nedgang på 62 000 liter sammenlignet med året før. Salget på polet har skutt fart, og det er kjøpt hele 14 prosent mer brennevin i år enn i 2002. Mye tyder på avgiftsregimet i Norge har skylden. Salget av brennevin på Vinmonopolet har gått opp med 14 prosent målt mot samme periode i fjor. Vinmonopolet skriver på sine nettsider at økningen skyldes først og fremst avgiftsreduksjonen fra nyttår. Metanoleffekten kan imidlertid fortsatt spille en rolle. Les mer: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=649136 www.vinmonpolet.no Ansvarlig redaktør: Helge Hasselgård; Bryggeri- og mineralvannforeningen (BROM). Tlf. 23 08 86 92 / 957 54 332. E-post: helge.hasselgard@brom.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/22/20031022BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/22/20031022BIT00700/wkr0002.pdf