Bure marknadsledare inom radiologi i Norge

Bure marknadsledare inom radiologi i Norge förvärvar Fredrikstad Röntgeninstitutt AS Bure Hälsa och Sjukvård AB förvärvar Fredrikstad Röntgeninstitutt med verksamhet i Fredrikstad och Moss. Fredrikstad Röntgeninstitutt omsätter 26 miljoner norska kronor och utför årligen ca 85 000 röntgenundersökningar på uppdrag av primärvården, privatpraktiserande läkare och offentliga sjukhus. Tidigare i år har Bure Hälsa och Sjukvård förvärvat Tönsberg Röntgeninstitutt med dotterbolag Norsk Röntgeninstitutt samt Majorstuen Röntgeninstitutt. "Vi har nu etablerat oss inom flera områden inom norsk hälso- och sjukvård och räknar med en fortsatt tillväxt i takt med att andelen privat vårdproduktion ökar", säger Per Båtelson VD för Bure Hälsa och Sjukvård AB. " Fredrikstad Röntgeninstitutt kompletterar tidigare förvärv mycket väl när det gäller möjligheter till erfarenhetsutbyte och administrativ samordning", säger direktör Orwar Gustafsson, ansvarig för röntgenverksamheten inom Bure Hälsa och Sjukvård AB. Bure Hälsa och Sjukvårds övriga verksamhet i Norge drivs genom Volvatgruppen - landets ledande privata sjukvårdskoncern - samt laboratorieföretagen Norlab och Dr Willes Laboratorium. Äldrevård drivs genom dotterbolaget Vennersborg AS. Den årliga omsättningstakten för Bure Hälsa och Sjukvårds norska verksamhet uppgår till ca 430 miljoner norska kronor. Bure Hälsa och Sjukvård ingår i Investment AB Bure och driver verksamhet inom områdena sjukvård, äldrevård, arbetshälsovård, diagnostik samt materialförsörjning. Bure Hälsa och Sjukvård har en årsomsättningstakt på ca 2,4 miljarder kronor och ca 3 000 medarbetare. Göteborg 21 december 1998 Investment AB Bure (publ) För mer information kontakta: Orwar Gustafsson, direktör, Bure Hälsa och Sjukvård,+46 8 21 92 15 Hans Olav Almaas, landschef, Bure Hälsa och Sjukvård, Norge, 23 10 04 40, 91 71 03 05 Saila Horttanainen, informationschef, Bure Hälsa och Sjukvård, +46 31-335 76 72 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/21/19981221BIT00300/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/21/19981221BIT00300/bit0002.pdf