Firmabiler sparer drivstoff

Report this content

Oslo, dato: Firmabilbrukere konkurrerer seg til lavere drivstoff forbruk. I økonomiløpet ”ALD Fuelrace” kjører firmabilbrukere mot hverandre og seg selv om å bli best i økonomisk bilkjøring. Resultatene så langt er gode, noe som beviser at næringslivet kan spare store penger og miljøet.

- Drivstoff er faktisk den største enkeltkostnaden ved bilbruk. De fleste bedrifter kaster bort penger. Med en bilflåte på 500 biler kan en bedrift spare 3,7 millioner årlig ved at bilbrukerne legger om kjørestilen. En forbedring på det nivået er enkelt å få til, sier Øystein Halsebø, Administrerende Direktør i ALD Automotive. Gode resultater ALD Automotive er et av Norges ledende biladministrasjonsselskaper, med en flåte på 2.700 biler. Selskapet har invitert alle firmabilbrukere i Norge til en konkurranse om å kjøre mest mulig økonomisk. Mer enn hundre firmabilbrukere har meldt seg på til nå, og resultatene er oppmuntrende: - Personen som leder ALD Fuelrace for øyeblikket, har kjørt 39 % bedre enn bilens normtall. Bilens normtall er målt under gunstige forhold og det mest interessante er at man reduserer bilen forbruk mot hva den tidligere forbrukte. For bedriften tilsvarer det en besparelse på ca 8.000,- kroner i løpet av et år, bare for én ansatt. Men det er flere andre som kjører bra. Det er ikke gitt hvem som er vinneren når racet avsluttes i januar, og det er fortsatt mulig for alle firmabilbrukere å melde seg på! sier Øystein Halsebø. Lett å spare drivstoff - Det skal svært lite til for å oppnå en betydelig besparelse. Bare ved å ta av takgrinden kan man spare opp mot 10%. Resultater fra tilsvarende konkurranse i Danmark tyder på at litt mindre aggressiv opptreden i trafikken kan bety mellom 20 og 30 % redusert drivstoff forbruk, sier Halsebø. Han er også opptatt av miljøeffekten: - En ting er at bedriftene sparer penger. Jeg syns drivstoff forbruket og hvordan det kan reduseres er et tema som også er for lite fremme i debatten om vårt forbruk av fossilt brensel. For å sette det på spissen: Hvis den norske regjeringen forbød takgrinder på biler, ville vi redusere våre Co2 utslipp betydelig og dermed ta et skritt i riktig retning for å nå våre forpliktelser i Kyoto-avtalen.