Verdens barnedag: Familiehus på Rikshospitalet snart en realitet

Report this content

Oslo, 20.11.2004 --- Visjonen om å bygge et familiehus, der langtidssyke barn og deres familier kan bo i tilnærmet hjemlige omgivelser mens barna er under behandling på Rikshospitalet, blir en realitet allerede neste år. Hittil er 10 millioner kroner samlet inn. I forbindelse med Verdens barnedag på lørdag 20. november gir restaurantkjeden McDonald’s 15 prosent av sin omsetning i sine 65 restauranter denne dagen til byggingen av familiehuset. På en tilsvarende aktivitet i fjor samlet McDonald’s, som er initiativtaker til prosjektet, inn 900.000 kroner.

--- Vi har jobbet med denne saken i mer enn 10 år. Endelig ser vi at dette faktisk vil la seg realisere. Vi regner med å ta første spadetak i begynnelsen av 2005. Huset vil da kunne stå ferdig og åpnes i løpet av neste år, sier styreleder i Ronald McDonald Barnefond, Theo Holm. Familiehuset blir stående vegg i vegg med barneavdelingen på Rikshospitalet, og kommer til å bestå av ialt 18 familierom, samt felles kjøkken og oppholdsrom. Huset vil bli bygget og drevet av Ronald McDonald Barnefond, en uavhengig humanitær stiftelse, som støttes av Rikshospitalet, Foreningen for Hjertesyke Barn og Støtteforeningen for Kreftsyke Barn. Det finnes i dag 238 slike Ronald McDonald Hus i over 20 land, deriblant tre i Sverige, ett i Danmark og ett i Finland. --- Huset fyller et viktig behov. Ved Rikshospitalet har man i dag ikke plass til å kunne innkvartere familiene til langtidssyke barn på en skikkelig måte, sier Holm. --- Syke barn rehabiliteres raskere når de får være sammen med sin familie mens de er til behandling, sier han. Kostnadsrammen for huset er 30 millioner kroner. I forbindelse med innsamlingsaksjonen på Verdens barnedag på lørdag har golfspiller Suzann Pettersen og skulespillerne Toralv Maustad og Beate Eriksen, som alle er faddere for Ronald McDonald Hus, laget radioreklamer som vil bli sendt på lokale radiostasjoner i Norge.