Video hjelper "bondeknølene"

I en rekke gratis og fritt tilgjengelige videoer får man veiledning i hvordan murverk skal utføres når det skal gjøres riktig.

”TV er fylt med boligprogrammer som fanger seernes interesse. Det danske programmet ”Bondeknølen” pirrer til nordmennenes virketrang og lysten til å gjøre tingende selv. Mange blir inspirert og går i gang. På teglbransjens hjemmeside www.byggitegl.no stilles det mange spørsmål omkring valg av materialer, utførelse av murverk og vedlikehold av mursteinshuset” forteller Tommy Bisgaard, direktør i Byggitegl.no

På tv-skjermen forvandles huset, hagen renoveres eller boligens fasade friskes opp. I løpet av programmets varighet på 45 minutter ser det lett og raskt ut, men hvordan gjør man det egentlig i virkeligheten, når man står med oppgaven selv eller når man skal forklare fagmannen, hva det er man ønsker.

”Når det gjelder murverk er det viktig å vite hvordan man gjør det. Når først muren står der, er den jo ikke enkel å forandre på hvis man ikke er helt tilfreds med resultatet” forklarer Tommy Bisgaard.

”I en rekke videosekvenser viser vi hvordan man murer en vegg, pusser fasaden, fuger og reparerer forskjellige deler av murverket. Det finnes også film som hjelper med å treffe de riktige materialvalg. Alle videoer er tilgengelige på Youtube og på www.byggitegl.no hvor det finnes et samlet videobibliotek”, sier Tommy Bisgaard.

Har man behov for mere teknisk kunnskap finnes det en dansk hjemmeside www.mur-tag.dk hvor man også kan finne lærerbøker, veiledninger, m.m.

Direktør Tommy Bisgaard, byggitegl.no, Telefon: 45 3332 3434 eller Mobil: 45 5124 5424. E-mail: kalktegl@mail.dk