Inkluderingspris til Byggmax

Denne uken gav Nav Dere trengs-prisen til Byggmax Porsgrunn. En Dere trengs-bedrift utmerker seg innen inkluderingsarbeid. De bidrar til at flere unge, innvandrere og andre kommer i arbeid, og tar godt vare på sine ansatte.

- Det er fint å ha et så godt samarbeid med Byggmax. Samarbeidet om rekruttering og oppfølging fungerer godt, og bidrar til å gi mennesker muligheter, sier Nav-leder Grunde Grimsrud i en pressemelding.

- Vi setter utrolig pris på denne anerkjennelsen, men vi setter enda større pris på det gode samarbeidet vi har med Nav. De er en utrolig god hjelp og støtte. Egentlig er det vi som burde gitt Nav Vestfold og Telemark en pris for den fantastiske jobben de gjør hver dag, sier Regionssjef i Byggmax Espen Nikolaisen.

God hjelp til rekruttering

Ved oppstart i Porsgrunn i sommer ble syv av åtte ansatte rekruttert gjennom Nav. Hans Eide er sjef for Byggmax i Porsgrunn og er superfornøyd med teamet som jobber her nå. Byggmax har hatt et tett samarbeid med Nav Porsgrunn.

- De siste årene har jeg samarbeidet med mange lokale Nav-kontor, og gjennom årenes løp har jeg ansatt mange medarbeidere i det som nå teller 45 varehus i Norge.  Norske bedrifter har kanskje ikke Nav øverst på listen av bemanningsbyrå. Her gjør mange feil. Vi har brukt ulike rekrutteringsbyråer til å hjelpe oss, men oftere og oftere får jeg proff hjelp og bedre hjelp og støtte i møte med Nav, forteller Nikolaisen.

Nav har hjulpet Byggmax med å finne de rette personene som har stor stå på-vilje og mot til å starte på bunn og jobbe seg opp.

- Vi har fått inn mennesker som griper sjansen med begge hendene, bidrar og er med på å skape noe i fellesskap. Terskelen inn til arbeidslivet er høy og utenforskapet stort. Det er mange mennesker der ute som vil jobbe, men som ikke slipper til, forteller Nikolaisen.

En samfunnsaktør

Nav gjør at Byggmax ikke bare er en salgsbedrift, men en inkluderende samfunnsaktør.

- Min erfaring er at folk ønsker å jobbe og være med å bidra hvis du bare gir dem en mulighet. Jeg oppfordrer andre næringslivsledere til å åpne for flere mennesker, ekte mennesker, for til syvende og sist er vi alle avhengige av et trygt, godt og inkluderende samfunn, sier Nikolaisen.

Et lokalt Nav kontor sitter på spesialkompetanse, kjenner lokalmiljø og jobber for dem som virkelig ønsker arbeid. Resultatet har i de aller fleste tilfeller vært veldig bra for Byggmax, som ser det som sitt samfunnsansvar å jobbe for et inkluderende samfunn.

- Utenforskapet er vanskelig for den enkelte, og unge mennesker uten håp er et samfunnsproblem. Vi ønsker alle et sted å høre til. Vi trenger en plass og en funksjon i samfunnet, et sted vi får lov til å være med og bidra til noe større enn oss selv. Vi drives av å delta og være med på å skape noe i fellesskap, konkluderer Nikolaisen.

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:

Niklas Hamberg, Norgessjef Byggmax
Mobil: +46 761 19 00 28
E-post: niklas.hamberg@byggmax.se

Byggmax tilbyr byggematerialer og gjør-det-selv-produkter av høy kvalitet til beste pris, på en enkel og god måte. Byggmax ønsker å være nær kundene sine og, uansett budsjett eller tidligere erfaring, tilby kundene kunnskapen til å forbedre sine hjem. Med en velfungerende netthandel og 167 butikker i Sverige, Norge og Finland er Byggmax en ledende nordisk detaljhandelskjede innen bygg- og gjør-det-selv-produkter. I Byggmax Group inngår også Skånska Byggvaror, et nordisk netthandelsfirma med egenutviklede, komplekse produkter for hjem og hage, som f.eks. hagestuer og drivhus. Konsernet omsatte 6,5 milliarder kroner år 2020 og har vært notert på Nasdaq siden 2010.